انواع شناسنامه های جواهر

انواع شناسنامه های جواهر

انواع شناسنامه های جواهر

اهمیت انواع شناسنامه های جواهر چیه؟ وقتی برای خرید جواهرات اقدام می‌کنید، اطمینان از اصل بودن قطعه ای که می‌خرید ضروریه. یه راه برای تایید اصالت جواهرات، دریافت گواهی اصالته. جواهر فروشی ها اغلب این گواهی ها رو ارائه می‌دن. معمولا داخل توضیحات محصول یا داخلِ وب سایت شرکت تولید کننده‌ی جواهر این توضیحات قید شده. شما می تونید برای اطمینان از اصالت جواهری که خریدید بهشون مراجعه کنین. این شناسنامه ها به شما اطمینان می‌دهند که جواهرات خریداری شده معتبر هستن و قبلاً فروخته نشده یا دوباره به فروش گذاشته نشدند.

 

شناسنامه سنگ GIA

توضیحات کامل شناسنامه و کاربرد آن

انواع شناسنامه های جواهر از جمله HRD GIA و ... دقیقا چی هستن؟ شناسنامه یا سرتیفیکیت جواهرات سندیه که شرکت تولید کننده جواهر می تونه به واسطه‌ی اون به مشتریانش اطمینان بده که سنگی که قصد خریدش رو دارند، اصله. این گواهی یا شناسنامه توسط سازمان هایی مثل موسسه گوهر شناسی آمریکا یا همون GIA صادر می‌شه. شناسنامه‌ی یه نوع جواهر خاص، منشا تولید اون رو به همراه ِسایر ویژگی هاش لیست می کنه.

توضیحاتی در مورد انواع شناسنامه های جواهر

موقع خرید جواهرات باید مطمئن بشید که در حال خرید قطعه ای معتبر هستید. انواع شناسنامه های جواهر از جمله GIA و ... به شما کمک می کنن از این موضوع اطمینان حاصل کنین.

موسسه GIA آمریکا

انواع شناسنامه های AGI توسط موسسه گوهر شناسی آمریکا صادر میشه. موسسه گوهر شناسی آمریکا یا همون GIA، یک مرجع مستقله که در حوزه طبقه بندی یا درجه بندی سنگ ها فعالیت می کنه. این سازمان کاملا مستقل اداره می‌شه و در اون تحقیقات روی جواهرات انجام می گیره. متخصصان این سازمان به جواهر فروشی ها یا افراد علاقه مند به شناخت و تعیین عیار جواهرات آموزش های لازم رو میدن و در پایان بهشون گواهینامه ارائه می‌کنن. این سازمان یکسری استانداردهایی رو برای تعیین کیفیت الماس ها تعیین می کنه. یکی از وظایف اصلی این سازمان درجه بندی الماس ها و جواهرات ارزشمنده. ممکنه قبل از خواندن این مطلب چیزهایی درمورد فاکتورِ 4Cs شنیده باشید که شامل 4 معیارازجمله: رنگ، وضوح، برش و وزن (قیراط) میشه. سازمان GIA این استاندارد رو با روش های علمی برای ارزیابی و توصیف جواهرات به کار می بره.

این سازمان در حوزه استخراج الماس، تراش دادن و یا خرید و فروش جواهرات فعالیت نمی‌کنه. تنها وظیفه‌اش بررسی و ارزیابی جواهرات و الماس ها به صورت کاملا بی طرفانه و دقیقاست. پس اگه الماسی که می خرید یا قبلا خریداری کردین توسط این سازمان درجه بندی شده باشه و اصطلاحا شناسنامه داشته باشه، باید بدونید که قطعه ارزشمندی در اختیار دارید. البته خیلی مواقع هم برای برخی جواهرات شناسنامه جعلی GIA صادر میشه که در ادامه در این خصوص بیشتر صحبت می کنیم.

موسسه گوهر شناسی آمریکا یا GIA

توضیحات قسمت های مختلف شناسنامه GIA

موقع بررسی توضیحات کامل شناسنامه و کاربرد آن برای جواهرات کمی محتاط باشین. «الماس یا جواهر دارای گواهی GIA» یه برداشت لفظی و اشتباهه. این سازمان به جواهرات «گواهی» نمی‌ده، فقط اون ها رو درجه بندی می کنه. اصطلاح «گواهی نامه یا شناسنامه GIA» در صنعت جواهرسازی برای اشاره به الماس هایی استفاده می‌شه که تحت ِدرجه بندی GIA قرار گرفتن.

*نکته مهم در این رابطه این است که عنوان گزارش یا ریپورت جواهرات - شناسنامه برای سنگ های بالای ۷۰ سوت ارزش اقتصادی دارد و بهتر است بجای شناسنامه دار کردن سنگ های کوچک تر هزینه را صرف سایز سنگ ها کرد.

1.اسم آزمایشگاهی که مسئولیت صادر کردن ِریپورت رو داره در این قسمت درج میشه که از مشهورترین هاش میشه به GIA، IGI، AGS، EGL، HRD اشاره کرد. وقتی میخواین یک جواهر رو بخرین که این نوع شناسنامه رو داره، ممکنه متوجه بشین که قیمت پیشنهادیش خیلی کمه! معمولا الماس ها یا جواهرات ارزون قیمت کیفیت کمتری دارن. بنابراین به قیمت‌شون چیزی اضافه نمی‌شه چون برای تعیین عیار به آزمایشگاه ها ارسال نمی شن. معمولا شناسنامه برای سنگ های بالای ۷۰ سوت ارزش اقتصادی داره. مراقب جواهر فروش هایی که با استفاده از این نوع شناسنامه های جعلی میخوان ازتون کلاهبرداری کنن باشین. حتما از فروشنده های معتبر جواهر خریداری کنین.

2. شماره گواهی، شکل و اندازه برش

در بخش بعدی شماره گواهی که عدد منحصر بفردی هست قرار گرفته. از این عدد برای ثبت و پیگیری اصالت الماس استفاده می‌شه. این شماره ای هستش که روی سنگ هم لیزر شده و به شما کمک می کنه اطلاعات جواهر و شناسنامه اون رو داخل وب سایت رسمی موسسه GIA بررسی کنین.

3. چهار فاکتور 4Cs سیستم ارزیابی GIA

در اینجا وزن جواهر (قیراط) درج می‌شه. همچنین مابقی اطلاعات مثل رنگ، وزن، برش یا تراش و میزان وضوح جواهر داخل این قسمت لیست میشن. وزن درج شده توی این قسمت تاثیر قابل توجهی روی قیمت الماس یا جواهر میذاره. برای تعیین درجه‌ی رنگ الماس یا جواهرات از  D (بی رنگ) تا Z (زرد کمرنگ یا قهوه ای )و بعد از اون از سیستم درجه بندی فنسی کالر استفاده می کنن. الماس از نظر میزان شفافیت بررسی می‌شه تا سنگ شناس ها مطمئن بشن داخلش عیوب و اینکلوژن ها وجود ندارن. مثلا الماس هایی که هیچ نقصی ندارن و کمیاب هستن در رتبه‌ی FL-Flawless قرار می گیرن و سپس vvs1(very very slightly included). که تشخیص ناخالصی ها با بزرگنمایی 10 برابر هم مشکل هستش , به همین ترتیب بد ترین ناپاکی همI3 هست که با چشم غیر مسلح هم ناپاکی ها مشخص هستند .

تراش الماس یا جواهر هم بر اساس مقیاس عالی تا ضعیف دسته بندی میشه. شما به عنوان مشتری باید به این بخش خیلی دقت داشته باشین.

درجه بندی الماس ها توسط GIA

4. اطلاعات بیشتر در مورد درجه بندی

رتبه بندی ها در این بخش روی افزایش جذابیت تراش الماس تاثیر می‌ذارن که شامل پولیش و تقارن هستن. میزان پولیش، صاف یا ناصاف بودن الماس رو مشخص می کنه. هر چقدر درجه پولیش بیشتر باشه، انتقال نور و بازتاب از الماس یا جواهر مورد نظر صاف تره. میزان تقارن جواهر مورد نظر به مقایسه‌ی بخش ها و فست های الماس از منظر جهت گیری، شکل و محل قرار گیری‌شون نسبت به هم دیگه تعیین میشه. بخش بعدی که فلورسانس نام داره برای تعیین شدت و رنگی که الماس موقع قرار گرفتن در معرض اشعه UV از خودش نشون میده، به کار برده میشه. این معیار هم بر اساس قوی بودن، متوسط بودن، خفیف و ناچیز بودن درجه بندی میشه. در ادامه همونطور که ملاحظه می کنید با بخش نظرات مواجه می شیم که اطلاعات بیشتری در مورد جواهر در این بخش قرار می گیره اعم از حکاکی لیزری و یا اینکه آیا سنگ در فرآیند HPHT قرار گرفته یا نه.

5. نقشه‌ی اجزای الماس یا Clarity Plot

تفاوتِ میزان شفافیت هر الماس با الماسِ دیگه درست مثل اثر انگشت های ما متفاوت هستش. Clarity Plot یک جواهر در واقع اثر انگشت ِمنحصربفردش به حساب میاد. در تصویر پایین می تونین جزئیات نقشه‌ی اجزای الماس رو بر اساس عمق، تاج، شکل برش و غیره مشاهده کنین.

6. علائم اصالت شناسنامه و توضیحات امنیتی

در بخش پایانی انواع شناسنامه های جواهر از جمله HRD GIA و ... نکات امنیتی ذکر میشه. در این قسمت یک هولوگرام، یک شماره محصول معمولی یا چاپ برجسته درج میشه. ویژگی هایی که در این بخش قرار می‌گیرن، صحت و اصالت شناسنامه‌ی جواهر رو تعیین می کنن.

توضیحات قسمت های مختلف شناسنامه GIA

هشدار درباره شناسنامه های نامعتبر

یه نکته در مورد انواع شناسنامه های جواهر از جمله HRD GIA و ... وجود داره. همه‌ی الماس ها و جواهرات توسط این سازمان درجه بندی نمی شن. پس اگه در کنار جواهری که می خرین بهتون یک شناسنامه GIA (یا هر شناسنامه‌ی دیگه ای) ارائه شد، باید به جزئیات ِدرج شده در اون گواهی خیلی دقت کنید. شناسنامه های GIA معمولا یک عدد منحصر بفرد دارن که گاهی وقت‌ها روی خود الماس یا جواهر خریداری شده هم درج میشه. شما می‌تونین به سراغ وب سایتِ GIAs online global report database برید و از شماره‌ی گزارش برای بررسی اصالت شناسنامه‌ی صادر شده استفاده کنین. داخل این پایگاه داده همه‌ی جزئیات ِدرجه بندی جواهرِ مورد نظر باید موجود و کاملا مطابق با اطلاعاتی باشه که در شناسنامه درج شده.

هزینه صدور شناسنامه GIA

همونطور که در بخش توضیحات کامل شناسنامه و کاربرد آن گفتیم، جواهرات GIA فقط به دلیل کیفیت‌شون قیمت بیشتری دارن. قیمت الماس و جواهرات، خودرو یا هر کالای با ارزش دیگه ای به کیفیتش بستگی داره. به همین دلیله که مقایسه قیمت‌های الماس‌هایی که ویژگی‌های 4Cs یکسانی دارن و کیفیتشون به‌طور دقیق و عینی توسط همون آزمایشگاه مستقل درجه‌ بندی شده، مهمه. پس شناسنامه فقط اصالت و رتبه‌ی اون الماس رو مشخص می کنه. مراقب کسایی که می‌خوان از این طریق سودجویی کنن باشین.

هزینه صدور شناسنامه GIA به نوع جواهر بستگی داره. سازمان GIA برای ارائه ریپورت یا شناسنامه درجه بندی الماسی با وزن 0.70 ct تا 0.99 قیراط 48دلار و برای الماسی با وزن 1.00 ct تا 1.49 ct کمتر از 80 دلار هزینه می گیره. شایان ذکر هستش که بیشتر جواهرساز ها هزینه های درجه بندی رو در قیمت نهایی جواهرات لحاظ می کنند.

دریافت شناسنامه GIA

چگونه می توان برای یک الماس گواهی یا شناسنامه GIA گرفت؟

انواع شناسنامه های جواهر از جمله  GIA برای تایید یا رد یک الماس به کار برده نمی شن. همونطور که اشاره شد این موسسه فقط مسئول رتبه یا درجه بندی اونهاست. شما می توانید در یکی از 9 آزمایشگاه مربوط به این موسسه، الماس مورد نظر خودتون رو تحویل بدید تا ارزیابی بشه. از اونجایی که این کار معمولا زمانبر و سخته، خیلی از افراد الماس یا جواهر مورد نظرشون رو به جواهر فروشِ مطمئن می سپارن تا این کار رو به جای اونها انجام بده.

خیلی از الماس هایی که داخل فروشگاه های آنلاین یا حضوری فروش جواهرات در دسترس هستن، اگه دارای شناسنامه GIA باشن، به همراه جزئیات در اختیار مشتری قرار می گیرن. شما می تونید قبل از خرید از فروشنده بخواید که شناسنامه رو بهتون نشون بده. اگر اون جواهر رو خریداری کنین، باید حتما شناسنامه به شما تحویل داده بشه.

نظر دهی