تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی

تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی

تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی

تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی یه هنر و مهارت دقیق که نیاز به تجربه و تخصص دارد. این فرآیند به منظور بهبود ظاهر و ارزش سنگ‌های قیمتی و جواهرات انجام میشود. بدون تراش دادن هیچ سنگی در دنیا نمیشه ازش برای ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده کرد. بعد از اینکه مرحله‌ی تراشکاری انجام شد، اون رو براق می‌کنند و در انگشتر، گوشواره، دستبند و ... قرار می‌دهند؛ این مرحله خودش به تنهایی شامل بخش‌های دیگه‌ای میشود که اجازه میدهد سنگ به صورت محکم روی رکابش قرار بگیر‌د.

در ادامه بیشتر در مورد تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی و انواع تراش‌ها توضیح می‌دهیم تا بیشتر از این موضوع آگاهی پیدا کنین.

راهنمای تراشکاری جواهرات و سنگ‌های قیمتی

تاریخچه تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی

از دوران باستان، انسان‌ها از سنگ‌های قیمتی و جواهرات به عنوان نمادهای ارزشی استفاده می‌کردن. در این دوران، تراشکاران طرح‌های ساده‌ای رو روی سنگ‌ها ایجاد می‌کردن. در مصر باستان بود که هنر تراشکاری جواهرات و سنگ‌های قیمتی به اوج خودش رسید. مصریها مهارت تراشکاری رو ارتقا دادن و برای ساخت جواهرات با طرح‌های پیچیده و معمولا مرتبط با مسائلی مثل دین و مذهب و معنویات ازشون استفاده کردن. در دوره‌ی اسلامی، کم کم هنر تراشکاری سنگ‌ها به شهرهایی مثل بغداد و دمشق رسید. اونجا بود که دیگه تکنیک‌های پیشرفته‌تری به کار گرفته شد و این هنر همه‌ی دنیا رو در بَرگرفت. توی قرن 20 و 21 بود که تراشکاری سنگ‌های زینتی به یه صنعت بزرگ تبدیل شد و از تکنولوژی‌های پیشرفته برای طراحی جواهرات استفاده کردن. علاوه بر این، متخصصان جواهرات از مواد جدید و نوآوری‌های تازه برای ایجاد طرح‌های نو و متنوع استفاده کردن.

تراشکاری جواهرات در گذشته

نحوه تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی چگونه است؟

تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی یه هنر و مهارت دقیقه که نیاز به تجربه و تخصص داره. این فرآیند به منظور بهبود ظاهر و ارزش سنگ‌های قیمتی و جواهرات انجام میشه. مراحل زیر به ترتیب برای تراش دادن سنگ‌ها انجام میشه تا به اون ظاهر نهایی که تراشکار مد نظرش هست، برسه.

انتخاب سنگ‌های قیمتی: انتخاب سنگ مناسب برای تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی،اولین و اصلی‌ترین مرحله‌ هست؛ چون نوع سنگه که تعیین می‌کنه چه نوع بُرشی براش مناسب‌تره. معمولا سنگ‌هایی که کیفیت بالا، شفافیت و رنگ مناسبی دارن انتخاب میشن تا خروجی کار بهتر از آب در بیاد. این سنگ‌ها معمولا الماس، یاقوت، لعل، یشم یا عقیق هستن.

  1. برش سنگ: توی این مرحله دوم سنگ خام برش داده می‌شه تا ابعاد و شکل نهاییش تعیین بشه. برش سنگ باید با دقت و حوصله انجام بشه.
  1. تراش سنگ: بعد از برش، سنگ به تراشکار داده میشه. تراشکار برای ایجاد شکل و طرح‌های مختلف از دستگاه‌های تراشکاری استفاده میکنه. تراش‌های مختلفی مثل مرکب، قطره، اوال و غیره که در ادامه بهشون می‌پردازیم وجود دارن که برای برش سنگ‌های قیمتی انجام میشن.
  1. پولیش سنگ: توی این مرحله از تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی، سطوح تراش داده شده‌ی سنگ با پولیش درخشان و صاف می‌شه. با کمک گرفتن از سنگ‌های سخت و ابزارهایی مانند سنباده می‌تونیم سنگ رو پولیش کنیم.
  1. تمیزکاری: بعد از پولیش، سنگ تمیزکاری می‌شه تا از هر نوع زائده و یا اثرات دیگه‌ای پاک بشه. این مرحله شامل شستشو و تمیزکاری دقیق سنگه.
  1. نصب روی جواهرات: سنگ‌های تراش‌ خورده روی جواهرات نصب میشن. این مرحله شامل کارگذاشتنِ سنگ‌ها در انگشتر، گوشواره و گردنبنده.
  1. اصلاحات نهایی: در نهایت هر نوع تمیزکاری و اصلاحات لازم برای کسب اطمینان از کیفیت و زیبایی نهایی سنگ انجام میشه تا به یه ظاهر جذاب و زیبا از جواهر مورد نظر برسیم.

تاثیر تراش بر روی کیفیت و بازتاب نور در الماس چیست؟

تراش حرفه ای جواهرات قیمتی و سنگ هایی مثل الماس، باعث ارتقای درخشندگی و بازتاب نور در اون‌ها میشه. تراش‌های با کیفیت بالا مانند تراش برلیان (Brilliant Cut) باعث افزایش درخشش الماس میشن. برعکس این حالت هم صادقه، یعنی تراش نامناسب می‌تونه باعث از دست رفتن بازتاب نور و تیرگی الماس بشه.

تراش صحیح و مناسب میتونه عیوب و اثرات جانبی مثل رنگ غیر مطلوب رو کم کنه و شفافیت الماس رو ارتقا بده. حتی یه تراش ِصحیح و خوب، ابعاد نامناسب الماس رو از بین می‌بره و باعث ایجاد نسبت‌های دقیق و ظاهری متعادل توی الماس میشه. برای درک بهتر می‌تونین تصویر زیر رو ببینین. این دو تا الماس که یکی تراش نخورده و اون یکی تراش خورده هستن رو با هم مقایسه کنین، به نظرتون کدوم بهتره؟

الماس تراش خورده و تراش نخورده

تاثیر تراش بر روی کیفیت و بازتاب نور در الماسبه قدری زیاده که باعث ایجاد فلورانس یا ایجاد «سایه‌ها» میشه. تراش‌های با کیفیت و صحیح می‌توننِ فلورانس رو به نحوی ایجاد کنن که موقع تابیدن نور خورشید به الماس، جذابیتش صد برابر بشه. همچنین می‌تونن زاویه‌هایی رو در الماس ایجاد کنن که به ظاهرش زیبایی بیشتری بده.

انواع تراش سنگ ها و مقایسه آنها از نظر کیفیت

حالا که با کلیات و اهمیت ِهنر تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی آشنا شدیم بهتره که به انواع تراش سنگ‌ها بپردازیم.

تراش برلیان (Brilliant Cut)

  • این تراش برای سنگ‌های قیمتی مثل الماس خیلی محبوبه.
  • 58 گوشه و لبه، به شکل مستطیل یا گرد (برای الماس معمولا گرد) به سنگ میده.
  • تراش برلیان به خاطرِ انعکاس نور بهتر و درخشش بیشتر، جزء تراش‌های بسیار خوب حساب میشه.

تراش تخت (Flat Cut)

  • این تراش حالت صاف و مسطح به سنگ میده و اون رو به شکل‌های مختلفی مثل مستطیل یا مربع در میاره.
  • غالبا این نوع تراش برای گذاشتن سنگ روی انگشترها استفاده می‌شه.

تراش قطره (Pear Cut)

  • این تراش به شکل دامله یا اشک به نظر میاد.
  • تراش قطره برای سنگ‌های توپاز و الماس مناسب‌تره.
  • کیفیت تراش قطره دقت بالا نیاز داره تا نسبت ِطول به عرض، دقیق در بیاد. 

 

انواع تراشکاری جواهرات

تراش پرنسسی (Princess cut):

  • بین سایر روش‌های تراشکاری جواهرات و سنگ های قیمتی، این نوع برش گوشه‌های نوک تیز و درخشندگی بیشتری به سنگ می‌ده.
  • اصولا برای نگین‌های مخصوص حلقه‌های ازدواج، از این نوع تراش استفاده می‌کنن.

تراش قلب (Heart Cut):

  • تراش قلب خیلی منحصر به فرده و برای جواهرات خاص انجام میشه.
  • کیفیت تراش قلب به تعادل در ابعاد و انتخاب نسبت ِدقیق ِعرض به طول وابسته هست.

تراش اسچر (Asscher cut):

  • این نوع ترش خیلی ترند و محبوبه که حالت پلکانی و مربعی داره.
  • از سنگ هایی که به صورت اسچر تراش می‌خورن، برای حلقه‌های ازدواج استفاده می‌کنن چون خیلی خاص‌تره.

تراش اوال (Oval Cut):

  • این تراش به شکل بیضی تخم‌مرغی هست.
  • تراش اوال ظاهری مدرن و شیک به جواهرات میده.

تراش مربع (Princess Cut):

  • این تراش به صورت مربع یا مستطیلی با چهار گوشه انجام میشه.
  • تراش مربع برای الماس و سنگ‌های قیمتی مناسب‌تره.
  • هر چقدر نسبت ِابعاد دقیق‌تر اندازه گیری بشه، خروجی کار جذاب‌تر از آب درمیاد.

تراش مارکیز (Marquise Cut):

  • این تراش، حالتی شبیه یه قایق به سنگ میده.
  • تراش مارکیز برای افزایش طول ظاهری انگشتر در انگشت انجام میشه.

تراشکاری الماس

اینکه کدوم یک از تراش‌های نامبرده رو برای برش دادن و براق‌تر کردن ِنگین استفاده کنیم به عوامل متعددی مثل نوع سنگ، سلیقه شخصی و کاربرد نهایی جواهرات بستگی داره. هر تراش ویژگی‌های منحصر به فردی از نظر ظاهر و درخشش به سنگ می‌بخشه. پس بهتره برای انتخاب ِنوع تراش سنگ‌های قیمتی به یه تراشکار و گوهرشناس خبره اعتماد کنین.

نظر دهی