هر آنچه که باید درباره تشخیص مروارید اصل بدانید!

هر آنچه که باید درباره تشخیص مروارید اصل بدانید!

هر آنچه که باید درباره تشخیص مروارید اصل بدانید!

مرواریدها یکی از زیباترین سنگ‌های طبیعی هستند. آن‌ها در داخل بافت نرم صدف زنده رشد می‌کنند و سالیان درازی سال‌ها است که جزء اشیا ارزشمند محسوب می‌شوند. مرواریدها که گونه‌ی طبیعی آن‌ها در طبیعت بسیار نادر است؛ در مرحله اول در جواهرات بکار می‌روند. همچنین از آن‌ها در محصولات آرایشی و دارویی نیز استفاده می‌شود. مروارید اصل جزء سنگ‌های قیمتی نیز به شمار می‌رود و درخشش بی‌نظیری دارد. هر چه لایه‌های آن بیشتر و نازک‌تر باشند، بازتاب و انعکاس نور بیشتری از خود نشان می‌دهند. امروزه در کنار آن‌ها، مرواریدهای مصنوعی نیز تهیه می‌شوند که تشخیص آن‌ها از مرواریدهای اصل به راحتی امکان‌پذیر نیست. با این وجود چگونه می‌توانیم مرواریدهای اصل را تشخیص دهیم؟

چگونه مروارید اصل را تشخیص دهیم؟

مرواریدها مخصوصا در دنیای جواهرات، طرفداران زیادی به خود جذب کرده‌اند. آن‌ها در چند نمونه طبیعی، پرورشی و مصنوعی وجود دارند. مرواریدهای اصل دارای دو نوع طبیعی و پرورشی هستند که در آب‌های شور و شیرین رشد می‌کنند.

گوشواره مروارید طرحی خاص از گالری جواهرات کوه نور

همچنین نوعی از آن‌ها به صورت مصنوعی یا پلاستیکی تولید می‌شوند که شباهت بسیاری با مروارید اصل دارند. حال چگونه می‌توانیم با وجود این شباهت‌ها، مروارید‌های اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهیم؟

به جزئیات ظاهر مروارید توجه کنید

بر خلاف تصور عموم، شکل ظاهری مرواریدهای اصل، بی نقص نیست. اکثر افراد فکر می‌کنند که مرواریدهایی اصل هستند که ظاهری گرد و قرینه دارند. در صورتی که وقتی به آن‌ها توجه کنید به احتمال زیاد نواقصی جزئی مشاهده خواهید کرد که نه تنها نقص و عیبی به شمار نمی‌روند، بلکه زیبایی آن‌ها را دوچندان می‌کنند. البته منظور از نواقص این نیست که مروارید دارای شکستگی یا زاویه باشد، بلکه شاهد اندکی عدم ‌تقارن یا ناصافی خواهید بود. حتی گاهی این نقص‌ها با چشم دیده نمی‌شوند و نیاز است از میکروسکوپ برای دیدن آن‌ها استفاده کنید.

درخشش آن را مورد بررسی قرار دهید

منظور از درخشش مروارید اصل ، میزان کمی و کیفی انعکاس نور این سنگ‌ها است. زرق و برق مروارید، به زیبایی آن می‌افزاید. برای آنکه بتوانید این نمونه از مروارید‌ها را از نوع تقلبی آن‌ها تشخیص دهید؛ باید به درخشش و انعکاس نور آن توجه داشته باشید. مرواریدی که از کیفیت بالایی برخوردار است، درخششی واضح و روشن دارد و در برابر قرار گرفتن نور، برقی از خود نشان می‌دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که برخی از مرواریدهای اصل که کیفیت پایینی دارند،‌ دارای درخششی کدر هستند که می‌تواند سبب مشکل در تشخیص آن‌ها شود. پس صرفا برای شناسایی مرواریدهای اصل، به این ویژگی بسنده نکنید.

به محل سوراخ روی مروارید توجه کنید

مرواریدها در بخش جواهرات، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با سوراخ کردن آن‌ها می‌توان از مرواریدها در تهیه گردنبند، دستبند و گوشواره استفاده کرد. برای تشخیص مرواریدهای اصل از تقلبی، به محل ایجاد سوراخ بر روی آن‌ها توجه کنید. معمولا در کناره‌های سوراخ موجود در مرواریدهای تقلبی، شاهد رنگ پریدگی آن خواهیم بود، چرا که در اثر استفاده از مته و سایش مرواریدها، بدنه اصلی از بین می‌رود و در برخی اوقات بدنه زیرین پلاستیکی و شیشه‌ای آن نیز معلوم می‌شود.

از آزمایش دندان کمک بگیرید

همانطور که اشاره شد، سطح سنگ مروارید اصل ، دارای بافتی است که در آن ناهمواری‌هایی وجود دارد. در آزمون دندان، زمانی که مروارید با دندان تماس پیدا می‌کند، بافت ناصاف آن حس می‌شود و حالتی شن‌دار گونه دارد. البته باید توجه کنید که بسیاری از مرواریدهای اصل در هنگام پولیش،‌ نقص‌هایشان از بین می‌رود و سطح آن‌ها به سطحی صاف و صیقلی همچون سطح مرواریدهای تقلبی تبدیل می‌شود.

مروارید ها را بهم بمالید

می‌دانید که مرواریدهای اصل، سطحی ناصاف دارند. هنگامی که چندین مروارید را به یکدیگر بمالیم، به دلیل ناهمواری‌ها‌، اصطکاک به وجود می‌آید. چه بسا در این هنگام ممکن است در اثر این سایش، مقداری پودر یا خاکه مروارید نیز حاصل شود. در صورتی که مرواریدهای تقلبی، در زمان سایش با یکدیگر به راحتی بر روی هم سر می‌خورند.

انگشتر مروارید

همچنین وقتی چند مروارید را در دست بگیرید، مرواریدهای اصل نسبت به نوع تقلبی آن‌ها، دارای وزن بیشتری هستند. باید به این توجه داشته باشید که برخی از مرواریدهای تقلبی برای شباهت بیشتر با نمونه اصل، وزن بیشتری دارند که ممکن است شما را در زمان تشخیص مروارید اصل به چالش بکشند.

آن‌ها را پرتاب کنید

اگر پس از انجام راه‌های گوناگون، نیاز به آزمونی داشتید که خیالتان را راحت کند،‌ می‌توانید آن‌ها را با پرتاب کردن آزمایش کنید. یکی از مروارید‌های نمونه خود را از فاصله حدودا ۶۰ سانتی‌متری بر روی سطحی شیشه‌ای بیندازید و ارتفاع برگشت آن را اندازه بگیرید. معمولا اندازه برگشت ارتفاع مرواریدهای اصل حدود ۳۰ سانتی‌متر و بیشتر از آن است و مرواریدهای تقلبی توانایی چنین ارتفاعی برای برگشت ندارند.

انواع سنگ‌های مروارید

به صورت کلی، مرواریدها در سه دسته طبیعی،‌ پرورشی و مصنوعی وجود دارند. مروارید اصل که از دو نمونه اول است در آب‌های شیرین و شور پرورش می‌یابند. این نمونه مروارید‌ها ممکن است گاهی اوقات کاملا با یکدیگر مشابه باشند اما نوع صدف تشکیل‌دهنده آن‌ها متفاوت است. معمولا مرواریدها با توجه به محل پرورش خود،‌ دارای رنگ‌های متفاوتی همچون صورتی، کرم،‌ نقره‌ای،‌ شیری،‌ طلایی، سبز، آبی و سیاه هستند که هرکدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. در ادامه به معرفی برخی از مرواریدهای آب شور و شیرین پرداخته شده است.

مروارید اصل آکویا

از معروف‌ترین مرواریدهای آب شور،‌ می‌توان به مروارید آکویا اشاره کرد. این مروارید دارای ویژگی‌هایی از جمله درخشندگی و گیرایی زیاد است و معمولا نسبت به سایر مرواریدها،‌ اندازه ریزتری دارند. شکل مرواریدهای آکویا، بیشتر گرد است و تقارن نسبی دارند. اغلب نمونه‌های این مروارید،‌ به رنگ‌های سفید، خاکستری، کرم، صورتی، نقره‌ای یا سبز وجود دارند. از نمونه‌های کمیاب آن نیز می‌توان به آکویاهای اُوِرتُن نقره‌ای یا آبی اشاره کرد که قیمت گران‌تری دارند.

مروارید سیاه تاهیتی

از معدودترین نمونه‌های مروارید اصل که به رنگ سیاه وجود دارد، مروارید سیاه تاهیتی است. رنگ سیاه این مروارید، او را متمایز از دیگر مرواریدها قرار می‌دهد و به ارزش آن می‌افزاید. با اینکه همه مروارید سیاه تاهیتی را با رنگ سیاه می‌شناسند،‌ اما تعداد نادری از آن‌ها رنگی کاملا مشکی دارند. اغلب نمونه‌های این مروارید، دارای طیف رنگی از خاکستری،‌ زغالی و سبز تیره هستند که در هنگام انعکاس،‌ نور زیبایی همچون طرح و رنگ پرهای طاووس از خود نشان می‌دهند.

مروارید میب

یکی از عجیب‌ترین مرواریدها،‌ مروارید میب (mabe) است که به اسم نیم مروارید شناخته می‌شود. این نمونه مروارید برخلاف دیگر مرواریدها شکلی کروی ندارد. مروارید بیب از روبه رو دارای برآمدگی است و کاملا به سایر مرواریدها شباهت دارد، اما زمانی که از پهلو به آن نگاه کنید، متوجه پشت تخت آن خواهید شد. به همین علت، به آن نیم مروارید گفته می‌شود. این مرواریدها بسیار گران قیمت هستند و حتی ممکن است اشکالی همچون بیضی و گلابی را در نمونه‌های مروارید اصل بیب نیز مشاهده کنید.

مشخصه‌های مرواریدهای اصل

مرواریدها از سنگ‌های قیمتی به شمار می‌روند که در صنعت جواهرسازی طرفداران زیادی دارند. مرواریدها به طور کلی در آب‌های شیرین و شور در داخل بافت نرم صدف‌ها پرورش می‌یابند و رنگ‌های متنوعی دارند. این سنگ‌های زینتی در سه نمونه‌ی طبیعی، پرورشی و مصنوعی در بازار موجود هستند. نمونه مصنوعی مرواریدها در دسته مرواریدهای اصل قرار نمی‌گیرند. از این رو می‌توانید با توجه به جزيیات ظاهری، درخشش مروارید، وزن و انعکاس نور آن و همچنین آزمون‌های دندان و پرتاب، مروارید اصل را از نمونه تقلبی آن تشخیص دهید و خریدی مطمئن داشته باشید.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی