برلیان و الماس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برلیان و الماس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برلیان و الماس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت برلیان و الماس در نوع سنگ آنها نیست؛ بلکه برلیان نوعی تراش مخصوص بر روی سنگ الماس می باشد که موجب درخشش و درخشندگی منحصر به فرد آن خواهد شد؛ اما اغلب مردم از آن به عنوان سنگ برلیان یاد می کنند. به عنوان مثال بارها اتفاق افتاده که قطعه الماس بر روی جواهر باشد و تراش برلیان را برای آن انجام داده باشند ولی اصطلاح سنگ برلیان را در زمان خرید یا فروش آن به کار ببرند، نه تراش برلیان به همین علت خوب است که در زمان خرید از اصطلاحات درست آنها استفاده نمایید.

برلیان و الماس را در صنعت جواهرسازی استفاده می ‌کنند؛ البته همان گونه که عنوان شد برلیان برش مختص به سنگ الماس است. به عنوان توضیح اجمالی در مورد سنگ الماس این گونه می توان بیان کرد که الماس نوعی سنگ قیمتی و سخت است که به طور طبیعی در طبیعت و در قسمت ‌های مختلفی از جهان یافت می شود؛ از این رو بهترین و رایج ترین تراشی که برای جلوه دهی بیشتر به سنگ استفاده می ‌شود تراش برلیان است.

از نظر ظاهری هر برلیان ۵۸ وجه دارد که با استفاده از روش ‌های خاص و ویژه ‌ای بر روی سنگ الماس پیاده سازی شده و موجب انعکاس نور و بازتاب آن خواهد شد تا درخشش و زیبایی الماس را عمیق تر کند.

امروزه در بازار جواهرات، الماس هایی با شکل گرد و تراش برلیان بیشترین کاربرد و استفاده را دارند؛ البته تراش های مختلفی بر روی سنگ الماس ایجاد می ‌شود که از جمله آنها می توان به تراش پرنس، مارکیز و تراش باگت اشاره کرد. البته تراش برلیان منحصر به فرد ترین و رایج ترین نوع تراش سنگ الماس است که از محوبیت بیشتری نیز برخوردار بوده و اکثر خریداران تمایل به داشتن جواهرات دارای تراش برلیان هستند.

خوب است بدانید که سنگ الماس با برش برلیان و شکل گرد موجب بازتاب و انعکاس بهتر نور در آن خواهد شد که در نتیجه یک طیف رنگی درخشان و خیره کننده را به دنبال خواهد داشت و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. به همین جهت در بازار طلا و صنعت جواهرسازی، سنگ الماس تراش خورده با نام برلیان وجود دارد که برای مناسبت هایی مانند سفارش حلقه نامزدی و همچنین استفاده در زیورآلاتی مانند: گوشواره، گردنبند و انگشتر کارایی خواهد داشت.

تفاوت ارزش گذاری برلیان و الماس

تفاوت ارزش گذاری برلیان و الماس در ساخت انگشتر جواهر و یا گوشواره جواهر را بر اساس و پایه نوع پردازشی که بر روی سنگ الماس خام صورت می گیرد تخمین می زنند.

ویژگی ها و پارامترهای مختلفی برای تعیین ارزش الماس و برش برلیان وجود دارند که عبارتند از:

  • رنگ

اولین ویژگی که ارزش سنگ الماس را با توجه به آن تخمین می زنند طیف رنگی مختلف سنگ است؛ به عنوان مثال، الماس هایی که بی رنگ هستند ارزش بیشتری نسبت به الماس های متمایل به زرد دارند؛ چرا که هر چه رنگ الماس بی رنگ تر باشد ناخالصی آن نیز کمتر خواهد بود؛ علاوه بر آن نیز انتخاب و خریداری این نوع الماس نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید.

  • وزن و قیراط

وزن و اندازه سنگ الماس مشخص کننده مقیاس قیراط آن خواهد بود بدین صورت که هر چه قیراط بالاتر باشد سنگ الماس نیز بزرگ تر است.

  • شفافیت و خالص بودن

یکی دیگر از مشخصه های تعیین کننده برای تفاوت ارزش الماس و برلیان میزان ناخالصی و شفافیت سنگ الماس است؛ البته این ناخالصی ها و یا اصلاحا لکه ها بدون چشم مسلح مشاهده نخواهند شد؛ اکثر جواهر شناسان و فعالان در این زمینه، برای شناسایی و تخمین این پارامتر از یک لوپ خاص استفاده می کنند تا بتوانند درصد ناخالصی سنگ الماس را به طور دقیق محاسبه و اندازه گیری کنند.

  • نوع برش

نوع و اندازه برش عامل تعیین کننده دیگری برای تفاوت ارزش میان برلیان و الماس است؛ برای مثال برش را در مقایسه با پرداختی که صورت گرفته است تعیین می کنند. به عبارت دیگر این گونه می توان بیان کرد که شکل الماس تعیین ‌کننده ارزش آن نیست بلکه این برش های صورت گرفته بر روی آن هستند که موجب تفاوت ارزش سنگ برلیان و الماس خواهند شد.

قیمت برلیان و الماس

جالب است بدانید که تعیین ارزش و قیمت سنگ برلیان بر پایه قیمت الماس و اجرت و زحمت تراش کاران مشخص می شود؛ البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جواهراتی همچون: الماس، فیروزه، زمرد، برلیان و دیگر سنگ های قیمتی را می بایست از مراکز معتبری که این سنگ ها را به شکل اصل و اورجینال دارند تهیه نمایید.

از همین رو پیشنهاد ما مرکز جواهرات کوه نور خواهد بود که با سابقه درخشان و فعالیت مستمر در این زمینه گوی رقابت را از دیگر رقبا ربوده و با در دست داشتن جواهرات اصل در فروشگاه و نمایشگاه اینترنتی خود، قدرت انتخاب و خرید را برای مشتریان عزیز آسان نموده است.

افزایش کیفیت تراش برلیان به کمک تکنولوژی

با گسترده شدن علم گوهر شناسی و علاقه مندی اکثر مردم به جواهرات، مراکز تحقیقاتی بزرگ در کشورهای مختلفی مانند: آمریکا و بلژیک در تلاشند تا روش های پرداخت و برش سنگ الماس را به روز کنند و از این طریق زیبایی و جلوه سنگ های قیمتی را افزایش دهند. البته تلاش های صورت گرفته بر اساس متدهای مختلفی در حال تکمیل است که با استفاده از جدیدترین راهکارها موجب افزایش کیفیت و ارتقای زیبایی سنگ الماس خواهد شد.

نتیجه گیری

به عنوان نکته پایانی این گونه می توان گفت که تفاوت الماس و برلیان در سنگ آنها نیست؛ بلکه برلیان نوعی تراش مخصوص برای زیبایی بصری بیشتر سنگ الماس است که بر روی آن انجام می شود. در واقعیت سنگ الماس را از معادن سراسر جهان استخراج و برای شکل دهی و پرداخت به کشورهای مختلف ارسال می ‌کنند؛ به عبارت دیگر هیچ گونه سنگ برلیانی که به شکل طبیعی در طبیعت یافت شود وجود ندارد و این اصلاح به غلط در میان مردم جا افتاده است.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی