تفاوت زمرد و جیبسون در چیست؟

تفاوت زمرد و جیبسون در چیست؟

 تفاوت زمرد و جیبسون در چیست؟

احتمالا بارها در زمان خرید طلا سنگ‌های جواهری را دیده باشید و برق زیبایی آن‌ها شما را جهت خرید وسوسه کرده باشد. قطعا آگاه هستید که خرید و فروش طلا رواج دارد ولی عموم جامعه اطلاعاتی در مورد ویژگی جواهرات ندارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید هر نوع جواهری اطلاعات خود را در مورد آن  تکمیل کنید تا در هنگام خرید آن بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد جواهراتی به نام سنگ زمرد و جیبسون صحبت کنیم. قطعا داشتن اطلاعاتی در مورد این دو سنگ گران‌بها کمک می‌کند تا انتخاب درستی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مباحث این مقاله بیان تفاوت زمرد و جیبسون است.

نگاهی بر ویژگی های زمرد

زمرد یک سنگ سبز رنگ گران‌ قیمت و با ارزش است. سبز رنگ بودن این سنگ به دلیل ترکیبات ساختاری آن است، به همین علت تحت هیچ شرایطی رنگ آن از بین نمی‌رود. رنگ زمرد به همراه سه ویژگی دیگر آن (وضوح، برش، وزن) سبب شده است تا در میان سنگ‌های گران‌بهای جهان قرار بگیرد‌. مهم‌ترین عاملی که زمرد را گران‌بها کرده هست رنگ جذاب و ثابت آن می‌‌باشد. در کنار خوش‌رنگ بودن، درخشندگی و شفافیت نیز سبب شده است تا زمرد روز به روز طرفداران بیشتری را به خود اختصاص دهد.

تفاوت زمرد و جیبسون در چیست

معرفی انواع زمرد

بر خلاف باور عموم زمردها به دلیل ساختاری که دارند و نحوه تشکیل متفاوت و زمان‌برشان بسیار کمیاب‌تر از الماس هستند.این سنگ قیمتی و نادر در معدن کشورهایی همچون آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و آفریقا وجود دارد.با توجه به اینکه معادن زمرد در این کشورها واقع شده است اما همچنان پیدا کردن یک سنگ معدن مملو از زمرد ‌خالص کار آسانی نیست.همیشه ترکیبات متفاوتی در ساختار سنگ زمرد طبیعی وجود دارد.

وجود این ترکیبات و محلی که از آن زمرد استخراج می‌شود، موجب شده است تا زمرد به انواع مختلفی تقسیم بندی شود. توجه کنید زمرد از خانواده بریل‌ها است و می‌توان گفت که گران‌قیمت‌ترین عضو این خانواده می‌باشد. در نظر داشته باشید اگر در ترکیبات شیمیاییبریل کروم وجود داشته باشد، بریل به رنگ سبز دیده می‌شود اما قطعا این سنگ زمرد نیست. زمردها دارای رنگ سبز اشباع غنی شده هستند، اما هر نوع سنگ دیگری که به وسیله یک عنصر در ترکیبات شیمیایی به رنگ سبز در بیاید، زمرد نیست. آشنا بودن به همین نکات ریز و جزیی می‌تواند تشخیص تفاوت زمرد و جیبسون را آسان کند.

زمرد تراپیچ

این نوع از زمردها در میان تمام‌ سنگ‌های زمرد بسیار نایاب‌تر است؛ زیرا فقط می‌توان آن را در معادن منطقه موزو کلمبیا پیدا کرد.به این نوع زمرد اصطلاح زمرد ستاره‌ای نیز گفته می‌شود.

زمرد چشم گربه‌ ای

زمرد چشم گربه‌ای یا شاتویانسی دارای یک نوار عمودی باریک است. این نوع از زمرد نیز بسیار نادر است که تنها به شکل کمرنگ وجود دارد.زمانی که این زمرد در برابر نور قرار بگیرد به علت وجود نوار در داخلش حالتی مانند چشمان گربه به خود می‌گیرد.

زمرد کلمبیا

این نوع از زمرد را بر اساس محل استخراجش نام گذاری کرده‌اند. معمولا زمردهایی که در کلمبیا وجود دارند خالص هستند از این ‌رو رنگ سبز آن‌ها بسیار‌ شدیدتر از زمردهای دیگر است. در نظر داشته باشید اگر زمردی با عیار۵۰ یا بالاتر پیدا شود ارزشی بسیار بیشتر از الماسی با همان عیار دارد. لازم بذکر است که گالری کوه نور از زمرد ارزشمند کلمبیا در ساخت جواهرات خود استفاده میکند. گردنبند زمرد کلمبیا از جمله محصولات فاخر و نفیس مجموعه می باشد. 

زمرد کلمبیا

زمرد برزیل

در ادامه مقاله تفاوت زمرد و جیبسون باید خدمتتان عرض شود که معدن دیگری که در آن زمرد یافت می‌شود برزیل است. این کشور دارای زمردهایی به رنگ سبز مایل به زرد هستند، اما هیچگاه سبز بودن آن به اندازه زمردهای کلمبیا نخواهد بود. به جرات می‌توان گفت که زمردی که در کشور برزیل وجود دارد از درخشندگی طبیعی و شفافیت خوبی برخوردار هستند.

زمرد آفریقا

زمردهایی که از معادن کشور آفریقااستخراج می‌شود دارای دو رنگ سبز و آبی با ته مایه زرد هستند. در مقایسه با معادن دیگری از زمردها، زمردهای آفریقا کوچک‌تر می‌باشند.

زمرد طبیعی

تمام زمردهایی که پیش از این نام بردیم زمردهای طبیعی هستند و در فرایند تشکیل بلور و سرد شدن عناصر طبیعی به دست آمده است. زمانی که چنین بلوری با شرایط داخلی زمین و ترکیبات خاصی به دست بیاید از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود.

زمرد بهینه سازی شده

بیشتر زمردهایی که به صورت طبیعی از زمین استخراج می‌شوند برای افزایش زیبایی، رنگ آن را افزایش می‌دهند. همچنین آن را شفاف‌تر از حالت می‌کنند و مقاومت آن را بالا می‌برند. استفاده از روغن یا رزیندر این زمردها برای بهینه سازی بلا مانع است. زمانی که از یکی از این دو تقویت کننده بر روی زمرد استفاده شود باید در نهایت به صورت کامل سنگ را شست. اگر از رزین در بهینه سازی استفاده شده باشد به صورت صد درصدی از روی سنگ پاک نمی‌شوند به همین علت استفاده از روغن کاری برای افزایش جذابیت دوچندان زمرد رواج گرفته است.

زمرد مصنوعی

در سال‌های اخیر استقبال از زمرد به قدری افزایش یافته است که زمردها را در آزمایشگاه و با شرایط کنترل شده می‌سازند. زمردهایی که در آزمایشگاه تولید می‌شوند دارای ترکیبات شیمیایی یکسانی با زمردهای طبیعی هستند؛ اما هیچگاه به با ارزشی زمردهای طبیعی نمی‌رسند‌. قطعا زمردهای مصنوعی هم یک نوع سنگ می‌باشند، اما تبلور مصنوعی و شرایط آزمایشگاهی سبب شده است تا ارزش خود را از دست بدهد و در مقایسه با زمردهای طبیعی قیمت بسیار کمی داشته باشند.

زمرد جیبسون

شرح تفاوت زمرد و جیبسون

اکنون که با انواع زمردها آشنا شده‌اید می‌توانید به آسانی این زمردها را از یک‌دیگر تفکیک نمایید. زمردهایی که تحت عنوان زمرد جیبسون در بازار وجود دارد نمایانگر زمردهایی هستند ساخت دست بشر است و داخل آزمایشگاه با ترکیبات شیمیایی خاص ساخته می شود که مشابه با زمردهای اصل تولید است. متاسفانه برخی از خریداران بدون توجه به اصالت یک سنگ با ارزش و تنها با در نظر گرفتن زیبایی آن، دست به خرید می‌زنند.

زمردهای طبیعی بدلیل اینکه بر روی زمین تشکیل می‌شود همواره دارای نقص‌هایی ریز در ساختار و شکل ظاهری خود هستند؛ اما زمردهای آزمایشگاهی هیچ گونه نقصی ندارند.زمانی که در هنگام خرید یک تخفیف بسیار زیاد از سمت فروشنده به شما پیشنهاد شد به تقلبی بودن سنگ‌ها شک کنید و محل خرید خود را به نزد یک جواهر شناس اصیل تغییر دهید.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی