تفاوت طلا سفید و پلاتین

تفاوت طلا سفید و پلاتین

تفاوت طلا سفید و پلاتین چیه؟ کدومشون بهترن؟ به این سادگی‌ها نمیشه به این سوالات جواب داد، چون هر کدوم ویژگی‌ها و خواص خودشون رو دارن. همین ویژگی‌هاست که ارزش هر کدوم از این فلزات رو تعیین می‌کنه. اگه میخواین حلقه ازدواج بخرین یا به طور کلی قصد خرید زیورآلات، سرویس جواهر و گردنبند سفارشی رو دارین باید از قبل در مورد این دو فلز تحقیق کنین. توی این راهنما بهتون کمک می‌کنیم تفاوت طلا سفید و پلاتین رو بهتر درک کنین و بینشون بر اساس بودجه و هدف‌تون انتخاب صحیح‌تری داشته باشین.

پلاتین و طلای سفید

آشنایی با ماهیت طلا سفید و پلاتین

طلا سفید: به طور طبیعی وجود نداره و از مخلوط طلای زرد و پالادیوم یا نقره به دست میاد.

پلاتین: یه فلز سفید رنگه و نسبتا نایابه. سرسخت بودن پلاتین در مقایسه با طلا خیلی معروفه و خالص‌تر ساخته و پرداخته میشه.

تفاوت طلا سفید و پلاتین از لحاظ موندگاری

تفاوت طلا سفید و پلاتین از لحاظ موندگاری رو میشه خیلی جزئی بررسی کرد. این دو تا فلز جلوی ضربه، فشار و خراش رفتار‌ها یا واکنش‌های مختلفی دارن. پلاتین متراکمه و دارای چگالی بیشتری نسبت به طلا هست  پس مقاومت خیلی خوبی از خودش جلوی ساییده شدن نشون میده. اگه یه حلقه ازدواج یا انگشتر از جنس پلاتین داشته باشین میتونین مدت طولانی ازش استفاده کنین، بدون اینکه نگران خراش دیدنش باشین. فقط باید مراقبت باشین که لبه‌های تیز و براقش آسیب نبینن، چون به مرور زمان انگار که یه سمباده بهشون کشیده باشین صیقلی میشن.

طلای سفید به اندازه‌ی پلاتین تراکم نداره اما بسیار قویه. اگه روی جواهری که از طلای سفید ساخته شده باشه لبه‌های تیز الماس یا حکاکی خاصی وجود داشته باشه، اون‌ها به راحتی فرسایش پیدا نمی‌کنن و درست مثل روز اول باقی می‌مونن. طلای سفید یه مقدار بیشتر از پلاتین در برابر گذر زمان و فرسودگی آسیب پذیره. اگه به حلقه‌ها و انگشتر‌های ساخته شده از این فلز که چندین سال از عمرشون میگذره دقت کنین متوجه میشین که روکش طلا‌شون (با در نظر گرفتن قُطر) چقدر نازک شده.

تفاوت طلا سفید و پلاتین از لحاظ رنگ

مورد بعدی که باعث تمایز و تفاوت طلا سفید و پلاتین میشه، رنگشونه. پلاتین یه فلز سفیدِ طبیعیه و طلای سفید از ترکیب طلای خالص زرد رنگ با آلیاژ‌هایی مثل پالادیوم به دست میاد. طلای سفید بیشتر از اینکه متمایل به سفید باشه به طوسی یا خاکستری روشن نزدیکتره. روی طلای سفید عملیات آبکاری رودیوم انجام میشه تا قطعه‌ی مورد نظر بیشتر به رنگ سفید متمایل بشه و از خاکستری بودن فاصله بگیره. اگه از این قطعات درست مراقبت بشه تا چند سال نیاز به ابکاری مجدد نیز ندارند.

 حلقه پلاتین مردانه موجود در گالری کوه نور

 

تفاوت قیمت حلقه پلاتین و طلای سفید

تفاوت طلا سفید و پلاتین از لحاظ قیمت برای خیلی از افراد مهمه. جواهرات پلاتینی معمولا از طلای سفید گرون ترن. دلیلش هم وزن سنگین و کمیاب بودن پلاتین است. به همین خاطر است که طلای سفید که از نظر ظاهری شبیه پلاتین است، می‌تواند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشد. اما در عوض پلاتین آلرژی و حساسیت ایجاد نمی‌کند و برای مردها هم استفاده از پلاتین بسیار بهتر از طلای زرد است.

تفاوت‌های طلا سفید و پلاتین توی یه نگاه

توی جدول پایین تفاوت طلا سفید و پلاتین از جنبه‌های مختلف به صورت یکجا آورده شدن که تصمیم گیری برای خرید رو برای شما آسون‌تر می‌کنن.

ویژگی‌ها

پلاتین

طلای سفید (18 عیار)

هزینه

گرون‌تر از طلای سفید 18 عیار

ارزون‌تر از پلاتین

خلوص

95% پلاتین خالص

75% طلای خالص

میزان سختی یا مقاومت

مستعد تیرگی یا کبودی‌های کوچک سطحیه.

مدت زمان بیشتری براق باقی میمونه و در برابر خراش‌های کوچک مقاومت داره.

رنگ

سفید روشنه و در طول زمان رنگش رو حفظ می‌کنه.

به طور طبیعی خاکستری رنگه و برای روشن‌تر شدن نیاز به آبکاری رودیوم داره.

نگهداری

نیاز به تمیز کاری و جلا دادن هر چند سال یک بار داره.

نیاز به آبکاری رودیوم (با در نظر گرفتن قُطر روکش) هر سال یک بار داره.

واکنش به فشار

بهترین انتخاب برای طرح‌های نیازمند حکاکی

بهترین انتخاب برای قرار دادن الماس‌های کوچک کنار همدیگه جهت ساخت قطعه‌ای ارزشمند و ظریف

تفاوت قیمت حلقه پلاتین و طلا

پاسخ به چند تا سوال رایج

چه تفاوت‌هایی بین پلاتین و طلا سفید وجود داره؟

پلاتین و طلا سفید از فلزات قیمتی محسوب می‌شن. پلاتین رنگ سفید طبیعی داره، در حالی که طلا سفید با آلیاژ رنگ سفید به خودش می‌گیره. خلوص پلاتین از طلا سفید بیشتره.

آیا پلاتین مقاوم‌تر از طلای سفیده؟

بله، به طور کلی پلاتین سخت‌تر و مقاوم‌تر از طلای سفیده.

قیمت طلای سفید و پلاتین چقدره؟

به طور معمول، طلا سفید ارزون‌تر از پلاتینه. قیمت روز قطعه‌های جواهرات به عوامل مختلفی مثل عرضه و تقاضا و قیمت بازار بستگی داره.

نظر دهی