سنگ ارزشمند برلیان چیست؟

سنگ ارزشمند برلیان چیست؟

سنگ ارزشمند برلیان چیست؟

سنگ ارزشمند برلیان در واقع یک نوع تراش در صنعت جواهر سازی است که به شکل گرد بوده و بر روی سنگ الماس انجام می شود؛ به این دلیل که بازتاب نور منعکس شده بر روی سنگ الماس موجب درخشش تراش های برلیان شده و جلوه و نمای آن را افزایش دهد. به طور کلی می ‌توان گفت که سنگ الماس شامل تراش های گوناگونی است که بهترین و محبوب ترین آنها مربوط به برلیان می باشد؛ اما این نوع از تراش در میان مردم به عنوان نوعی سنگ شناخته شده که در واقعیت همان سنگ الماس است.


برلیان

به عبارتی دیگر تراش سنگ برلیان تقریبا مخصوص الماس است که بر روی آن زده می شود. در مورد سنگ الماس نیز می توان که گفت دارای سختی و قیمت بالایی بوده و به همین دلیل از ارزش زیادی برخوردار می باشد.

سنگ ارزشمند برلیان و صنعت جواهرسازی

در صنعت جواهرسازی از دو نوع سنگ استفاده می شود که به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم ‌بندی می ‌شوند؛ البته هر دوی این کانی ها پس از اعمال تغییرات و انجام تراش های لازم با استفاده از پایه های فلزی به عنوان نگین های زینتی بر روی طلا و زیورآلات قرار داده می شوند.

خوب است بدانید که برش سنگ ها و تراش های آن بر اساس درجه ناخالصی یا خالصی آن ها تعیین می شود؛ به گونه ‌ای که هر چه ناخالصی سنگ کمتر و از نظر سایز و اندازه نیز بزرگتر باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. همان گونه که در بخش های بالایی عنوان شد محبوب ترین تراش الماس را تحت عنوان Brillant بریلیان یا برلیان می شناسند.

جالب است بدانید که تراش سنگ برلیان گونه ای سوئیسی از تراش جواهرات است که موجب می شود تا درخشندگی و جلوه بصری سنگ الماس چندین برابر شود.

تراش سنگ برلیان

تراش های مختلف بر روی سنگ الماس صورت می گیرد که رایج ‌ترین آنها تراش چهارگوش و تراش گرد است که البته تراش سنگ برلیان از معروف ترین آن ها می باشد. جالب است بدانید که تراش برلیان صرفاً مخصوص سنگ الماس نیست و بر روی دیگر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز قابل انجام می باشد.

درخشندگی و زیبایی الماس با استفاده از تراش های به خصوصی که بر روی آن صورت می‌ گیرد خیره کننده خواهد بود؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر این کانی های قیمتی، بدون تراش نیز باشند حتی با وجود ناخالصی، زیبا و ارزشمند هستند اما اعمال تراشکاری های زینتی بر روی سنگ ها موجب جذابیت بیشتر آنها می گردد.

سنگ برلیان

مرکز جواهرات کوه نور با داشتن متبحرترین تراشکاران و جواهرسازان، انواع سنگ ها و جواهرات قیمتی و ارزشمند را در مجموعه خود برای مشتریان خوش سلیقه و عزیز در اختیار دارد.

نحوه تراش برلیان

همانطور که بیان شد طرح ها و تراش های مختلفی بر روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی صورت می ‌گیرد که معروف ترین آن ها تراش برلیان است. مهارت و خبره بودن جواهرساز در ایجاد این برش های ظریف و خاص بر روی الماس می تواند تاثیر بسزایی بر درخشندگی و خیره کنندگی آن داشته باشد.

برش برلیان

هر برشی که بر روی سنگ های قیمتی صورت می گیرد دارای ویژگی های مهمی به شرح زیر است:

  •  عمق برش یا قطر آن
  •  میزان و اندازه صیقل بر روی محل برش سنگ

هدف از انجام این تغییرات در شکل ظاهری سنگ و ایجاد برش های چشم نواز بر روی آن، تابش و منعکس شدن نور به موجب درخشندگی چند برابری و جلوه بصری سنگ است. در مورد پارامتر اول یعنی عمق برش برش ین گونه می ‌توان عنوان کرد که در صورتی که برش ها به اندازه کافی نباشند درخشش سنگ تراش خورده چندان به چشم نخواهد آمد.

هر چقدر این برش ها که به مهارت و تبحر جواهرساز و تراشکار بستگی دارد عمیق تر باشد نور بیشتری از سنگ عبور کرده و زیبایی الماس یا دیگر سنگ های زینتی را بیشتر به معرض نمایش خواهد گذاشت؛ به گونه ‌ای که اگر در هر جهتی به سنگ تراش خورده نظاره شود نور منعکس شده خیره کننده تر خواهد بود. تراشکار و یا جواهرساز بایستی به میزان صیقل و اندازه برش ها توجه و دقت کافی داشته باشد تا بتواند یک سنگ تراش خورده یکسان و همان اندازه را بسازد.

خواص سنگ برلیان

  •  تقویت انرژی های درونی
  •  محرک شادی
  •  تقویت آرامش
  •  بهبود خواب
  •  برش بر روی سنگ

برش برلیان

برش ها و طرح های مختلفی بر روی انواع سنگ ها از جمله: سنگ الماس، زمرد، فیروزه، یاقوت و... صورت می گیرد که از جمله آنها می ‌توان به برش یا تراش سنگ برلیان، تراش مارکوئیز، تراش بیضی شکل و اشکی مانند، برش چهارگوش و تراش قلبی شکل اشاره داشت. این تراش ها که با نام برش های فانتزی نیز معروف هستند عموماً برگرفته از سلیقه مشتری و سفارش او صورت خواهند گرفت.

انواع سنگ برلیان های مشهور

  •  برلیان کوه نور که دارای ۱۸۶ قیراط وزن بوده و به وسیله نادرشاه از هندوستان به ایران آورده شده است. جالب است بدانید که در سال ۱۸۵۰ میلادی این برلیان مشهور به ملکه ویکتوریا هدیه داده شده و پس از آن در اوایل قرن بیستم به عنوان یک سنگ نمادین و زینتی در تاج ملکه ماری همسر پادشاه انگلستان قرار داده شد.
  •  برلیان تیفانی دارای 128.5 قیراط وزن و در آفریقای جنوبی در معدن کمبرلی یافت شد.
  •  سنگ برلیان دریای نور به رنگ صورتی و با شکل مربع و مستطیل است که از آن به عنوان یکی از جواهرات اندوخته شده در بانک مرکزی ایران یاد می ‌شود.
    گمانه زنی هایی در مورد وزن سنگ دریای نور وجود دارد که آن را بین ۱۷۵ تا ۱۹۵ قیراط متغیر می ‌کند.
  •  سنگ برلیان کولینان۲۳۰ قیراط وزن داشته که تراشیده شده بر روی بزرگ ترین قطعه سنگ الماس می باشد.
  • سنگ برلیان ناساک دارای ۹۰ قیراط وزن است و در معبد شیوا قرار دارد که البته در حال حاضر در تملک مالکین آمریکایی قرار دارد.

به عنوان نکته پایانی این مقاله بیان می کنیم که می توانید با جستجوی معتبرترین مراکز فروش جواهرات قیمتی در اینترنت به مشاهده انواع زیورآلات و جواهرات بپردازد یکی از این مراکز معتبر، گالری جواهر کوه نور است که با مراجعه به آن، علاوه بر مشاهده محصولات، امکان مقایسه قیمت بررسی جزئیات نیز وجود خواهد داشت.

نظر دهی