صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات

صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات

اگر علاقه دارین از صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات اطلاعات کافی به دست بیارین، این مطلب برای شما نوشته شده. طلا یه فلز محبوبه که اغلب مردم از خریدش لذت می برن. طلای خالص در حالت عادی نمیشه ازش هیچ گونه استفاده موثری کرد. برای اینکه طلا قابل استفاده و جذابتر بشه مراحل انجام آبکاری طلا و جواهر روی اون پیاده سازی میشه. این فرآیند عملکرد و کارایی طلا رو ارتقا میده و قیمتش رو به حد معقول پایین میاره تا همه بتونن خریداریش کنن.

توی این راهنما در مورد صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات بیشتر باهاتون صحبت می کنیم. در نهایت هم بهتون راهکار میدیم که چجوری از جواهرات آبکاری شده مراقبت کنین.

آبکاری طلا و جواهرات چیست؟

صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات شامل فرآیندی میشه که در اون یه لایه نازک طلا روی سطح یه فلز پایه قرار می گیره. این فرایند در سال 1805 توسط Luigi Valentino Brugnatelli، یه شیمیدان معروف ایتالیایی ابداع شد که تصمیم گرفت لایه خیلی نازکی از طلا رو روی سطحی آبکاری کنه. تا همین اواخر از آبکاری طلا فقط برای تزئین جواهرات استفاده می شد؛ آبکاری رنگ و جلای لوکسی به قطعه مورد نظر می داد، اما در حال حاضر از آبکاری طلا در صنایع مختلف استفاده میشه.

قبل و بعد آبکاری طلا و جواهرات.

صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات چیست؟

همون طور که گفتیم مراحل انجام آبکاری طلا و جواهر برای اضافه کردن یه لایه طلا روی سطح فلز دیگه‌ای (فلز پایه) انجام میشه. طلا هم به اون فلز زیبایی می‌بخشه هم اینکه یه مانع ایجاد میکنه تا اکسیژن و سایر عوامل مخرب اون فلز رو از بین نبرن! آبکاری طلا و جواهر یه راه حل ایده آل برای محافظت از اون فلزات به حساب میاد.

مقدار طلایی که برای آبکاری جواهرات مورد استفاده قرار میگیره به شئ مورد نظر و ضخامت طلایی که میخوایم روی اون فلز قرار بگیره بستگی داره. ضخامت طلا بر اساس میکرون اندازه گیری میشه. به عنوان مثال 1 میکرون برابر با یک هزارم میلی متر (1.1000) هست. یه جواهر معمولی آبکاری شده می‌تونه یه لایه‌ی 1 تا 3 میکرونی طلا روی خودش داشته باشه.

عیار طلای مورد استفاده برای آبکاری چیست؟

نمیشه به این سوال پاسخ دقیقی داد، چرا که عیار طلای مورد استفاده برای آبکاری به کاربرد و اندازه اون قطعه جواهر بستگی داره. به طور معمول از طلای 18 عیار برای آبکاری جواهرات استفاده میشه چون دوام بیشتری نسبت به طلای 24 عیار داره.

صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات روی فلزات مختلفی مثل مس، تیتانیوم، برنج، نیکل، تنگستن و نقره انجام میشه. نقره نسبت به سایر فلزات برای آبکاری محبوب تره، چون هم پایه‌ی محکمی به حساب میاد و هم اینکه پوشش براق تری ایجاد می کنه. 

نمونه ای از یه حلقه آبکاری شده با طلا.

 

مراحل انجام آبکاری طلا و جواهر

حالا که با مفهوم و کاربرد آبکاری طلا آشنا شدین، بهتر می‌تونین صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات رو درک کنین.

مرحله 1: آماده سازی

سطح فلز پایه برای آبکاری طلا و جواهرات باید تمیز شده و فاقد هرگونه کثیفی، روغن یا آلودگی باشه. این تمیزکاری با استفاده از روش های مختلف مثل استفاده از پاک کننده های اولتراسونیک، پاک کننده های قلیایی، پاک کننده های حلال یا محلول آب و صابون انجام می گیره. آماده سازی و تمیز کردن سطح فلز به این دلیل انجام میشه که مطمئن بشیم حتما طلا به درستی روی سطح چسبانده میشه و مخزن آبکاری فاقد هرگونه آلودگیه.

مرحله 2: آبکشی کردن

در گام دوم از مراحل انجام آبکاری طلا و جواهر سطح فلز پایه با آب مقطر شستشو داده شده، سپس تمیز و خشک میشه. این کار کمک میکنه تا هرگونه پاک کننده‌ای که در مرحله قبل استفاده شد و ممکنه روی فلز اثری از خودش به جای گذاشته باشه از بین بُرده بشه.

مرحله 3: درج لایه آبکاری نازک

در طی این مرحله یه لایه نازک از نیکل مرغوب روی سطح فلز پایه قرار میگیره. این کار به بهبود چسبندگی طلا کمک می کنه و باعث جلوگیری از کدر شدن ِاون در گذر زمان میشه.

مرحله 4: شستشوی دوم

بعد از اینکه لایه اول جهت افزایش چسبندگی و مقاوم شدن طلا اضافه شد، اون رو با آب مقطر مجددا شستشو میدن تا ناخالصی های موجود از بین بره.

رنگ‌های آبکاری‌های مختلف طلا به ترتیب ذکر شده.

مرحله 5: آبکاری طلا

با عبور از مراحل انجام آبکاری طلا و جواهر اولیه درست زمانی طلاکار متوجه شد دما، زمان و ولتاژ به درستی تنظیم شده، قطعه مورد نظرش رو از یه قلاب منفی (میله کاتد) آویزان و وارد محلول طلا میکنه. بعد از غوطه ور شدن قطعه، یه شوک الکتریکی ایجاد میشه. در طی این فرایند، قطعه با بار منفی یون های حاوی بار مثبت ِموجود در محلول رو به سمت خودش جذب می‌کنه. به این ترتیب لایه نازکی از طلا روی سطح فلز رسوب میکنه. هرچقدر قطعه مورد نظر داخل محلول بمونه، ضخامت طلا افزایش پیدا میکنه.

مرحله 6: شستشوی نهایی

در نهایت برای مرتبه آخر سطح طلاکاری شده رو با آب مقطر شستشو میدن تا ناخالصی ها رو حذف کنن. در نهایت قطعه جواهر مورد نظر برای خشک شدن در مکان مناسب قرار داده میشه.

انواع رنگ های آبکاری طلا و جواهر

.طلای زرد: معمولا صفر تا صد آبکاری طلا و جواهرات بیشتر به این رنگ انجام میشه. طلای زرد با آلیاژ هایی مانند مس و روی مخلوط می شه. «زرد» رنگِ طبیعی طلای خالصه.

.طلای صورتی یا رُزگُلد: این نوع طلا معمولا از مخلوط طلای زرد، مس و نقره به دست میاد. غنای رنگ رزگلد یا صورتی به درصد مسِ افزوده شده به طلا وابسته هست.

.طلای سفید: طلای خالص که با نقره، پالادیوم و نیکل مخلوط شده به این رنگ درمیاد. طلای سفید معمولا با رودیوم آبکاری می شه.

رنگ‌های آبکاری‌های مختلف طلا به ترتیب ذکر شده.

نحوه مراقبت از آبکاری جواهرات

از نکات زیر پیروی کنید تا جواهرات آبکاری شده‌ی خودتون رو از آسیب مصون نگه دارید.

1-جلوی تماس عطرها و کرم هایی که به پوست‌تون میزنین (مثل مرطوب کننده، لوسیون، ضد آفتاب و ..) با جواهرات آبکاری شده رو بگیرین.

2-جواهرات آبکاری شده رو قبل از خوابیدن در بیارین تا دچار اصطکاک و آسیب نشن.

3-جواهرات آبکاری شده رو موقع ورزش، دوش گرفتن، شنا کردن و ... استفاده نکنین.

4-جواهرات آبکاری شده رو در جای خشک، دور از رطوبت، گرما، نور خورشید یا هر عامل مخرب دیگه نگه دارین.

نظر دهی