فاکتورهای اساسی و مهم خرید جواهرات

فاکتورهای اساسی و مهم خرید جواهرات

فاکتورهای اساسی و مهم خرید جواهرات

زمانی که برای خرید طلا به طلا فروشی مراجعه می‌کنید، این امکان که خودتان به تنهایی تشخیص دهید که این محصول واقعا طلای اصل است یا تقلبی، وجود ندارد. حتی پیش آمده که بعضی از طلافروشان اعتراف کردند که پس از سال‌ها تجربه و گذراندن دوره‌های فنی تشخیص و تمیز طلا، باز هم دچار اشتباه در تشخیص طلا شده‌اند. اما در حقیقت هر جواهرفروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا این تضمین را با مسئولیت خود می‌دهد که طلایی را که به شما فروخته اصل است. در ادامه‌ی این مقاله برای شما از فاکتورهای خرید طلا خواهیم گفت تا در هنگام خرید آن دچار اشتباه نشوید. تمام نکاتی که در ادامه آورده می شود فاکتورهای مهم و قابل توجه در حین خرید جواهرات است.

تفاوت طلا با جواهرات در چیست؟

تفاوت طلا با جواهرات در این است که برای ساخت طلا از هیچ گونه سنگ قیمتی در آن استفاده نمی‌شود، اما در جواهرات سنگ‌های گران بهایی روی کار ساخته شده نصب می‌شوند که این سنگ‌ها معمولا اتمی و یا اصل هستند. به جواهراتی که در آن‌ها سنگ‌های اتمی به کار می‌روند جواهرات اتمی می‌گویند و جواهراتی که در آن‌ها سنگ اصل به کار برده می‌شود، جواهرات اصل می‌گویند. نوع خرید و فروش جواهرات با طلا یک مسئله کاملا جداست که این موضوع یکی از فاکتورهای خرید طلا محسوب می‌شود.

برای فروش طلا از این فرمول استفاده می‌کنند: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده ( که 7 الی 50 درصد است)

برای فروش جواهرات هم از این فرمول استفاده می‌کنند: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ( که شامل ارزش سنگ‌های به کار رفته/ اجرت ساخت پایه جواهر/ مخارج و سایر هزینه‌ها می‌شود) + سود فروشنده ( 15 الی 20 درصد)

طلا و برلیان

راهنمای خرید و فروش جواهرات و طلا

اصولا کسانی که قصد خرید طلا و جواهرات را دارند سه دسته هستند:

  • دسته اول افرادی هستند که علاقه بسیار زیادی به زیور آلات ظاهری دارند و این موارد جز لاینفک زندگی آن‌ها محسوب می‌شود و در مهمانی و جشن‌ها و روزمره از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید سرویس جواهر عروس را دارید; نکاتی که در ادامه ذکر می شود را از دست ندهید.
  • دسته دوم هم افرادی هستند که خرید جواهرات را کاری ارزشمند و به نوعی سرمایه گذاری برای خود تلقی می‌کنند و آن را مطمئن‌ترین راه برای پس انداز می‌دانند.
  • اما سومین دسته تلفیقی از این دو گروه افراد هستند. بدون شک شمایی که الان در حال خواندن این مطلب هستید، یکی از این افراد سه گروه بوده‌ای. اگر علاقه دارید تا همیشه در یک جمع بدرخشید و یک سرمایه گذاری بسیار عالی را تجربه کنید و از همه مهم‌تر سرمایه شما هم روز به روز افزایش یابد، نکات این مقاله را به حافظه بسپارید که درباره فاکتورهای خرید طلا است.

رنگ طلا

معمولا اولین تصویری که در ذهن ما درباره رنگ طلا نقش می‌بندد، رنگ سفید یا زرد است؛ اما در واقع طلا با یک سری فرایندهای شیمیایی و ترکیب با بقیه فلزها و عملیات آبکاری در هر رنگی مانند رزگلد، قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و ... می‌تواند باشد.

به عنوان مثال طلای قرمز از ترکیب کردن آلیاژ مس و طلای سفید از ترکیب کردن با پلادیوم یا نقره به دست می‌آید. همچنین از ایندیم هم برای آبی کردن طلا می‌توان استفاده کرد. در واقع تنوع رنگ زیاد طلا غیر طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این موضوع در این صنعت شده است. برخی از فروشندگان طلا، طلای سفید را گران‌تر از از سایر می‌فروشند، اما ارزان‌تر از طلای زرد خواهند خرید. هرچند طلای زرد در زمان آب کردن طلا مرغوبیت بیشتری دارد اما این اختلاف ناچیزتر از آن است که تفاوت قیمتی فاحشی داشته باشد. پس یکی از فاکتورهای خرید طلا این است که بدانید اصلا همچین قانونی وجود ندارد.

انواع تراش های الماس و برلیان

در ادامه به شما می‌گوییم که برای الماس‌ها چه تراش‌هایی انجام می‌دهند و انواع تراش الماس چه اهمیتی روی قیمت جواهرات دارد.

  • تراش گرد (برلیان): یکی از تراش‌های استاندارد الماس تراش گرد است که دارای 58 وجه برش است و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بالاترین قسمت این سنگ جواهر را تاج می‌گویند که درواقع بزرگترین سطح صاف سنگ است.
  • تراش زمرد الماس: این تراش‌ها به شکل مستطیل و با گوشه‌های بریده شده است. صفحه‌های مسطح گوشه‌ها شبیه به پله خواهند بود به همین علت به تراش زمرد، تراش پله‌ای هم می‌گویند.
  • تراش پرنسسی الماس: این تراش‌ها به شکل مربع هستند و از جنبه‌های زیادی بسیار چشم نواز هستند. الماسی که تراش پرنسس داشته باشد، معمولا به دلیل داشتن سطح وسیع عمق بیشتری خواهد داشت.
  • تراش آشر الماس: این نوع از تراش‌ها مانند تراش زمرد، پله‌ای هستند، اما به جای شکل مستطیل، شکل مربعی دارند.
  • تراش بیضی سنگ الماس: الماسی که تراش بیضی شکل دارد از لحاظ هندسی متقارن است و شکل کروی یک دست و کشیده‌ی جذابی دارد.
  • تراش مارکیز سنگ الماس: شکل کشیده شده تراش مارکیز دو انتهای تیز و ظریف دارد و قرن‌ها است که همیشه طرفداران بسیار زیادی داشته است و دوست داران الماس هیچ گاه آن را از دست نمی‌دهند.

این‌ها تنها مواردی از انواع تراش‌های سنگ‌ الماس و برلیان است که ما به شما گفتیم و جز فاکتورهای خرید جواهر محسوب می‌شود.

درجه بندی الماس و برلیان

درجه بندی الماس و برلیان به جنبه‌های کیفی زیادی بستگی دارد، اما چهار مورد از آن بسیار ضروری است که بدانید:

الماس

  • تراش الماس: مهم ترین عامل نمایش، کیفیت و چالش برانگیزترین قسمت یک سنگ گران بها، تراش آن است که مقادر زیادی از درخشش الماس به این موضوع بستگی دارد. تفاوت در تراش الماس می تواند تفاوت قیمی بسیاری را داشته باشد. برای مثال تراش مارکیز جزو تراش های نادر و کمیاب الماس بشمار می آید.
  • رنگ الماس: معمولا منظور از رنگ الماس حد بین سفیدی و بی رنگی آن سنگ است که معمولا مقادیر بسیار کمی متمایل به رنگ زرد هم است. الماس های رنگی با قطعه هایی گران بها و در رنگ هایی مانند آبی ، صورتی و زرد موجود هستند. با این حال ، در الماس سفید ، سایه رنگ زرد معمولاً به عنوان امری نامطلوب بشمار می آید. هرچه الماس بی رنگ‌تر باشد ، به طور کلی درخشان ، ارزشمند و نادرتر نیز هست.
  • شفافیت الماس: زمانی که حرف از شفافیت و درجه خلوص الماس و برلیان حرف می‌ زنیم، منظور ما همان خراش و صدمه‌های روی سطح خارجی و لکه‌ها و عیب‌های داخلی آن است. هر چه الماس درخشان تر و بی عیب و نقص تر باشد قطعا گزینه ماسب و گرانتری خواهد بود.
  • وزن الماس: واژه قیراط از کلمه انگلیسی کاروب که دانه‌های گیاهی است می‌آید و در گذشته برای وزنه از آن استفاده می‌کردند که این دانه‌ها از نظر شکل و اندازه بسیار یک دست هستند.  قیراط واحد وزن کوچکی است که برای سنجیدن وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به کار می‌رود و با علائم ct یا kt نیز نمایش داده می‌شود. هر قیراط معادل ۲۰۰ سوت است و هر یک گرم معادل ۵ قیراط است یا به عبارتی دیگر هر ۵ قیراط، وزنی برابر با یک گرم دارد.

این‌ ها موارد بسیار مهمی بودند که جز فاکتورهای خرید جواهرات محسوب می‌شوند و شما باید در هنگام خریدن جواهر و طلا به این نکات خوب دقت کنید.

به نکات مهم در خرید زیورآلات دقت کنید!

ما در این مقاله سعی کردیم فاکتورهای مهمی را جهت خرید جواهر به شما ارائه دهیم. حتما در هنگام خرید به این نکات خوب توجه کنید تا دچار اشتباه نشوید. پس اگر قصد خرید جواهر یا طلا دارید، به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی