همه چیز در خصوص تراش مارکیز

همه چیز در خصوص تراش مارکیز

همه چیز در خصوص تراش مارکیز

یکی از موضوعاتی که زیبایی الماس را به وضوح افزایش خواهد داد، نوع تراش است. به شکلی که موضوعاتی چون نحوه تراش الماس و میزان درخشندگی‌ آن مشخص کننده ارزش الماس هستند و در ارزش‌گذاری آن ارتباط خواهند داشت. در مقاله انواع تراش الماس به صورت مختصر در خصوص برش های متفاوت صحبت شده است، اما در این مقاله بطور کامل به تراش مارکیز و ویژگی های آن میپردازیم.

تراش مارکیز، از نادرترین و گران‌بهاترین شکل تراش‌های سنگ‌های قیمتی محسوب می‌شود. این تراش به نوعی تاریخ ظاهری به سنگ می‌بخشد و او را شبیه به بسیاری از اشیای می‌کند. از دلایل انتخاب اسامی معتددی مانند نَوِت، که در زبان فرانسوی به معنای کشتی کوچک است، تراش شکل چشم، تراش توپ فوتبال و تراش قایقی‌شکل نیز شکل تراش زیبایی می‌باشد که به الماس داده می‌شود.

تاریخچه تراش مارکیز

تاریخچه این سبک از تراش، نمایان‌گر دلیل انتخاب این اسم می‌باشد.  داستان این شکل از تراش از پادشاه فرانسویی، لویی پانزدهم آغاز می‌شود، در آن زمان که حدودا قرن 18 میلادی می‌باشد، شاه به سازنده جواهرآلات سلطنتی دستور داد تا سنگی به مانند لبان و خنده  معشوق خود اوژان آنتوانت پواسون مادام پمپادور را بسازد. اما پرسش اینجاست که نه شاه و نه معشوقه‌اش دارای اسم یا کنیه مارکیز نیستند. پس چرا این اسم برای این تراش انتخاب شده است؟ پاسخ در لقب جایگاه سلطنتی بانوان در فرانسه  نهان شده به طوریکه مارکیز لقب جایگاه سلطنتی مادام پمپادور در دربار بوده که این موضوع سبب شده الماسی با این نام برای توسط شاه برای او ساخته شود. پس از آن نیز زنان که در جایگاه مارکیز قرار داشتند با بدست کردن انگشتری با این تراش جایگاه، شان و منزلت خود را به دیگران نمایش می‌دادند.

شکل ظاهری مارکیز

سنگ‌های دارای تراش مارکیز، شکل ظاهری بیضی کشیده و متقارن با دو انتهای تیز داشته که دارای 58 وجه است. تراش مارکیز بسیار کاربردی می‌باشد زیرا سبب نمایش سنگ چند برابر اندازه واقعی آن خواهد شد و این موضوع باعث شده در هنگام استفاده از انگشتران به این سبک از نگین، انگشتان کشیده‌تر و لاغرتر از قبل دیده شود. اولین بار از این سبک تراش برای الماس استفاده شد. اما بعدها از این سبک تراش محبوب شده و برای سنگ‌های دیگر از جمله یاقوت سرخ، زمرد و یاقوت کبود مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این سبک از تراش بی‌نظیر انتخاب پرطرفداری برای حلقه ازدواج نمی‌باشد و بیشتر توسط عروس‌ خانم هایی که سنتی نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرویس عروس با تراش مارکیز

معیارهایی مهم در تراش مارکیز

از مهم‌ترین معیارها در سنگ‌های مارکیز می‌توان به تقارن اشاره کرد. وجود تقارن در دو انتهای سنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا وجود هرگونه خطا کوچک در سنگ تراش یافته سبب ایجاد عدم تعادل در کل حلقه خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که می‌توان دراین باره به آن اشاره کرد، در نظر گرفتن این موضوع است که تراش مارکیز سبب شده تا نور در بخش مرکزی سنگ کاهش پیدا کرده و به شکل پاپیون تیره‌ای به چشم برخورد کند که دلیل آن شکل کشیده این سبک از تراشکاری جواهرآلات است.

تراش مارکیز بسیار زیبا و فریبنده است، گرچه  نکاتی مانند وجود دو انتهای تیز در این نوع تراش اهمیت بسیاری دارد و باید مراقب آن‌ها بود. اما این دو لبه توسط یک مخرجکار مناسب مثل چنگ‌های وی شکل پوشیده شوند که علاوه بر محافظت از جواهر به او ظاهری زیبا خواهد بخشید. همچنین نسبت متفاوت طول به عرض شکل ظاهری کاملا متفاوتی برای آن‌ها ایجاد کرده است، به این صورت که هرچه این نسبت بیشتر باشد سنگ بلندتر و کشیده‌تر دیده خواهد شد. همانطور که گفتیم سنگ‌های کشیده بزرگتر از اندازه واقعی خود جلوه خواهند کرد که این موضوع باعث شده انگشت لاغرتر و بلندتردیده شود و برعکس هرچه این نسبت کمتر باشد، سنگ عریض‌تر و کوتاه‌تر جلوه کرده که شکل مارکیز کشیده متفاوت خواهد بود. 

چرا تراش مارکیز نادر و گران قیمت است؟

جالب است بدانید جواهراتی با تراش مارکیز محبوبیت خاصی میان عام مردم دارند اما بیشتر مردم به دنبال خرید جواهراتی با استفاده از تراش‌های متداول مانند تراش گرد و مربعی الماس هستند. به زبان عامیانه این تراش به اندازه سایر سبک‌های تراش عامه پسند و پرکار بوده و این موضوع به تنهایی سبب شده تا این سبک تراش منحصر به فرد، خاص و در نهایت گران باشد.

این سبک تراش جز دسته تراش‌های کلاسیک محسوب شده و کمتر کسی از این سبک برای حلقه نامزدی و ازدواج استفاده می‌کند، در مقابل تراش گرد یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت حلقه ازدواج یا نامزدی می‌باشد. در آخر، در صورتی که الماسی برای برش مارکیز در حلقه انتخاب شده می‌بایست به صورت تک نگین و یا با نگین‌های بسیار کوچک دیگر برروی پایه سوار شود.

انگشتر مارکیز گالری کوه نور

چند نکته که به هنگام خرید تراش مارکیز کمک خواهند کرد.

اولین قدیمی که به هنگام خرید الماسی با تراش مارکیز می‌بایست به آن توجه کرد قرینگی و راستای مستقیم سنگ می‌باشد، به این شکل که شما می بایست به دو سمت سنگ نگاه کنید تا دو انتهای سنگ یا هم متقارن بوده زیرا عدم تقارن برروی درخشندگی و تعادل سنگ تاثیرگذار خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید موضوعاتی مانند رنگ برروی قیمت این نوع تراش تاثیر دارد، به طوریکه اگر قصد ساخت حلقه‌ای با الماس رنگی را داشته باشیم می‌بایست هزینه بیشتری را پرداخت کنیم.

تراش مارکیز، تراشی لوکس برای مخاطبانی لوکس

تا به اینجا در خصوص تاریخچه جالب این سبک از تراش است که سبب شده تا بسیاری از آن به عنوان کادو عاشقانه استفاده کرده و چرایی شکل ظاهری آن دلیل گران بودن صحبت کردیم. اما این سبک از تراش‌های الماس انتخاب بسیاری همانطور که پیدا است مناسب بانوانی با روحیه کلاسیک می‌باشد.

همچنین خوب است پس از خرید این سبک از جواهرآلات گران‌بها در نگداری از آن‌ها بیشترین دقت را داشته باشید، زیرا عواملی کوچک مانند گرد و غبار، چربی، مواد شوینده و چربی‌های پوستی می‌توانند ظاهر این جواهرآلات را خراب کرده و زیبایی سابق را نداشته باشند؛ در نتیجه برش برروی آن‌ها نیز از بین خواهد رفت. بنابراین او را از هرگونه ضرب و آسیب تا حدامکان دور نگه دارید. همچنین توجه داشته باشید این تنها شما هستید که براساس شناخت و علاقه  انتحاب می‌کنید کدام نوع برش را برای الماس خود انتخاب نمایید.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی