همه چیز در خصوص سنگ زمرد

همه چیز در خصوص سنگ زمرد

همه چیز در خصوص سنگ زمرد

امروزه یکی از سرمایه‌های موجود در دنیا سنگ‌ قیمتی است. این نوع سنگ‌ها اغلب بسیار زیبا و جذاب هستند و از آنها در جواهرات یا تزئینات گران قیمت استفاده می‌کنند. یکی از این سنگ‌های گرانبها سنگ‌های زمرد هستند. در این مقاله درباره همه چیز در خصوص سنگ زمرد صحبت می‌کنیم.

چرا سنگ زمرد را انتخاب کنیم؟

در گذشته تمام بلورهایی که سبز رنگ بودند را سنگ زمرد می‌نامیدند. واژه زمرد از یونان باستان گرفته شده است، این کلمه از واژه اسماراگدوس به معنای سبز رنگ پدیدار شد. بعضی نیز عقیده دارند که کلمه‌ی زمرد از زبان فارسی به وجود آمده است و آن را به عنوان اولین بار در ادبیات غربی ارسطو یاد می‌کنند.

انگشتر زمرد

ارسطو حتی درباره فواید سنگ ارزشمند زمرد باور داشت که این سنگ می‌تواند از بیماری‌هایی همچون صرع جلوگیری کند؛ در صورتی که به صورت گردن آویز یا انگشتر استفاده شود. همینطور این فیلسوف معتقد بود که به همراه داشتن این سنگ باعث موفقیت در تجارت و مذاکره می‌شود و آرامش می‌بخشد.

سنگ ارزشمند زمرد از کجا آمده است؟

از نظر قدمت و تاریخ پیدایش، می‌توان گفت این سنگ ارزشمند سبز، سن بالایی دارد و در بازارها از ۴ هزار سال پیش قبل از میلاد، در جنوب غرب مصر پیدا شده است. این سنگ بسیار زیبا با رنگی فوق‌العاده‌، نماد قدرت و همینطور معنویت، ارامش، شکوفایی و … نیز می‌باشد. ایرانیان نیز مانند سایر افراد جهان به این سنگ قیمتی سبز رنگ علاقه مند هستند.

همینطور در روایات اسلامی نیز درباره فواید زمرد گفته شده است. در ایران از گذشته‌های بسیار دور اشراف از این سنگ استفاده می‌کردند. زمرد در تاج‌های پادشاهی و سلطنت به کار می‌رفت.این سنگ ارزشمند امروزه به عنوان یکی از منابع سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. این جواهر همه پسند، محبوبیت خود را در انواع مختلف اقشار جامعه نشان داده است؛ به گونه‌ای که طرفداران این گوهر، از افراد قدیمی تا علاقمندان به جواهرات و زیبایی و حتی افراد مذهبی نیز هستند.

ذخایر زمرد در جهان

از چندین هزار سال پیش که زمرد کشف شد، مردم مصر، یونان و روم چندین قرن مشغول به کار در معادن زمرد بودند. بعدها نیز کشورهای دیگر از معادن زمرد بهره برداری می‌کردند تا زمانی که معدن سنگ‌های سبز در کلمبیا کشف شد. امروزه مقداری از بهترین سنگ‌های زمرد از معادن این کشور استخراج می‌شود و بسیار محبوب است. حدود ۵۰ تا ۹۵ درصد زمرد مورد نیاز کل دنیا را این کشور تامین می‌کنند.از دیگر کشورهایی که منابع استخراج این سنگ گران‌ قیمت دارند می‌توان به روسیه، برزیل، زیمباوه، تانزانیا، زامبیا، هند، اتریش و … اشاره کرد.

انواع زمرد

زمردها از آن دسته سنگ‌هایی هستند که نقص‌های آنها همیشه منفی نیست و باعث زیبایی و ارزشمندتر شدن آن‌ها نیز می‌شود. اغلب سنگ‌های زمرد رگه‌ها و اجزایی دارند و برش زمردها به صورت خاصی انجام می‌شود. این برش‌های زمردی باعث بازتاب زیباتری از سبز رنگ بودن این سنگ گرانبها است.

ویژگی‌های زمرد

زمرد سنگ قیمتی سبز رنگی بوده که در زیورآلات و جواهرات و تزیینات استفاده می‌شود. رنگ سبز این سنگ جذاب، به دلیل وجود عنصرهای کروم، وانادیوم و آهن است. مقادیر موجود از این عناصر باعث تغییر رنگ در زمرد می‌شود.در واقع سنگ زمرد بسیار شفاف، قیمت‌های بسیار زیادی دارد. رنگ این نوع زمرد به صورت یک دست و مساوی است.

بهترین رنگ برای زمرد سبز تا سبز متمایل به آبی، در صورتی که خیلی تیره نباشد. همچنیناین سنگ سبز رنگ علاوه بر زیبایی چشمگیری که دارد، خواص جالبی مانند بهبود قدرت فکر، خردمندی، خلاقیت و ایده، شکوفایی، افزایش هوش و تمرکز. نیز از گذشته به همراه دارند.

زمرد اصل یا بدل؟

با نگاهی به گذشته درمیابیم که زمرد مصنوعی فقط مختص به الان نیست بلکه در گذشته نیز زمرد مصنوعی می‌ساختند. به عنوان مثال گاهی سنگ‌های سبز را می‌جوشاندند و آن را شبیه به زمرد می‌کردند به صورتی که حتی تشخیص آن سخت بود.اما شبیه ترین مدل زمرد مصنوعی را یک شیمیدان آمریکایی به نام مارول ساخت.برای ساخت این سنگ سبز گرانبها به صورت مصنوعی روش‌هایی مانند فلاکس، هیدروترمال و... وجود دارد.

مشاغلی که زمرد به وجود آورده است

زمرد یکی از سنگ‌های منحصر و زیبا است. از زمان قدیم این سبز درخشان، خودش را در دل مردم جا کرده و محبوب شده، که همین امر باعث به وجود آمدن مشاغل مختلفی شده است.

خرید و فروش

در هر زمینه‌ای فروش در رده‌ی پردرآمدترین مشاغل قرار می‌گیرد. در حوزه‌ی سنگ‌های قیمتی نیز این موضوع صدق می‌کند. یکی از بزرگترین بازار سنگ‌های قیمتی و گرانبها در تایلند قرار دارد. این بازار مرکز جهانی برای تجارت سنگ‌های رنگی است. دارندگان این نوع سنگ‌های ارزشمند به این بازارهای بزرگ می‌روند تا آن‌ها را بفروش برسانند و از آن کسب درآمد داشته باشند.

جواهر

یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی از سنگ‌های گران‌ قیمت مانند زمرد سبز، فعالیت در زمینه جواهرات است. در این زمینه می‌توان به طراحی و تولید جواهر پرداخت. این کار جزو کارهای هنری در حوزه سنگ‌های قیمتی است و برای علاقمندان به این زمینه، جذابیت خاص خودش را دارد. طراح، طراحی‌های مد نظر خودش را ممکن است روی کاغذ پیاده کند یا توسط برنامه‌های مختلف کامپیوتر طرح بزند.

بعد از طراحی باید ریخته گری صورت بگیرد و مهارت‌ برش سنگ یکی از آموزش‌های ضروری برای طراحان سنگ است.همینطور می‌توان به شناسایی سنگ و گوهر جواهرات پرداخت. به این افراد گوهرشناس یا متخصص جواهر می‌گویند. یک گوهرشناس ارزش سنگ‌های ارزشمندی مثل زمرد را توسط تجهیزاتی که دارد، بررسی و مشخص می‌کند.

تراشکاری

برش و تراش سنگ‌ها نیز یکی دیگر از منابع درآمدی است. برخی گوهرها باید به صورت ویژه‌ای برش خورده تا انعکاس نور متفاوتی را ارائه دهند، که این موضوع باعث درخشش و جذابیت چند برابری در سنگ را پدید می‌آورد. کار یک تراشکار و برشکار سنگ، یافتن بهترین حالت برای سنگ‌های قیمتی است تا جلوه‌های ویژه‌تری به خود بگیرند.

زمرد، سنگ سبز

سنگ گرانبهای زمرد یکی از سنگ‌های قیمتی و زیبا است. این سنگ محبوبیت خاصی در بین خانواده‌های اشرافی و سلطنتی داشت. اکنون نیز جزو سنگ‌های محبوب برای مردم است. از گذشته‌های دور، زمرد مفاهیم و معانی خاصی همچون درمان، دوری از چشم زخم، موفقیت، سرسبزی و … بوده و در جواهرات و تزیینات نیز کاربرد داشت.

نظر دهی