همه چیز در خصوص یاقوت سرخ

همه چیز در خصوص یاقوت سرخ

همه چیز در خصوص یاقوت سرخ

یاقوت سرخ یکی از اصلی ترین سنگ های قیمتی در دنیای جواهرات است. این سنگ گران بها و شکیل قرنهاست که در این صنعت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یکی از مواردی که سنگ یاقوت سرخ را نسبت به دیگر سنگ های قیمتی متمایز می کند زیبایی چشم نواز و طبیعی یاقوت است؛ علاوه بر زیبایی سنگ یاقوت، از آن به عنوان سنگ تولد ماه جولای یا تیر ماه نیز استفاده می شود.

 یاقوت سرخ

اگر به صنعت جواهرات و سنگ های قیمتی از جمله سنگ یاقوت سرخ علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی سنگ یاقوت سرخ و منبع آن

یاقوت سرخ یکی از چهار سنگ قیمتی می باشد که در ساخت جواهرات و زیورآلات قیمتی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر سنگ های قیمتی که به همراه یاقوت سرخ از ارزش بالایی برخوردار هستند می ‌توان به زمرد، یاقوت کبود و الماس اشاره کرد. جالب است بدانید که نام یاقوت سرخ از کلمه لاتین Rubens  به معنای قرمز برگرفته شده است.

در واقع علت پیدایش و به وجود آمدن سنگ یاقوت سرخ به دلیل وجود کوراندوم در سنگ است. خوب است بدانید که وجود کروم صورتی رنگ در سنگ یاقوت رنگ آن را تغییر داده و به عنوان یاقوت کبود صورتی شناخته می شود.

در موارد دیگر نیز با توجه به منطقه و همچنین نظر جواهر سازان آن را با نام یاقوت صورتی می شناسند؛ اما یاقوت سرخ، رنگ قرمز و سرخ خود را از مقادیر کمی کروم می گیرد که البته موجب می شود تا از سختی و دوام بالایی برخوردار باشد؛ تا حدی که پس از الماس در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.

چگونگی پیدایش یاقوت سرخ

همان گونه که می دانید اکثر سنگ ها بر اثر گرما و فشار شدید در زیر زمین ساخته می شوند. سنگ یاقوت سرخ نیز پس از طی این مراحل زمانی که فشرده شود به کمک اتم های اکسیژن و آلومینیوم به وجود می آید.

به عبارتی دیگر اگر در پیدایش یاقوت سرخ علاوه بر اکسیژن و آلومینیوم، کوراندوم و آهن نیز دخالت باشند یاقوت به رنگ نارنجی یا صورتی خواهد بود.

تاریخچه یاقوت سرخ

در گذشته یاقوت ها نماد قدرت و محافظت بودند؛ به طوری که بر اساس نظریه های قدیمی استفاده از سنگ یاقوت به این معنی بود که از جنگجویان در جنگ محافظت خواهد کرد و به آنها کمک می کند. این نظریه را می توان در داستان جادوگر شهر اوز نیز به وضوح مشاهده کرد که معتقد بود پوشیدن کفش های یاقوتی او را محافظت خواهند کرد.

تاریخچه پیدایش سنگ یاقوت سرخ از کشور تایلند می باشد که یکی از قطب های استخراج و تولید یاقوت است؛ البته این سنگ گران قیمت و زیبا در سایر کشورها مانند: ماداگاسکار، سریلانکا، افغانستان، استرالیا، کامبوج، مالاوی، موزامبیک، پاکستان، تانزانیا، آمریکا، ویتنام و هند نیز یافت می شود.

به علاوه این که سنگ یاقوت سرخ با کیفیت بالا در کشور میانمار استخراج می شود و آن را اصطلاحاً به عنوان یاقوت برمه (نام دیگر کشور میانمار) می شناسند.

راه تشخیص سنگ یاقوت سرخ اصل از تقلبی

اولین تفاوت عمده ای که می توان برای تشخیص سنگ یاقوت سرخ اصل از تقلبی عنوان کرد تفاوت در نوع اینکلوژن های آنهاست. یاقوت سرخ تقلبی دارای شاخص اینکلوژن یا اثر انگشت است که تشخیص آن بسیار سخت بوده و نیازمند دستگاه های حرفه ای و تخصصی است.

در واقع این گونه می توان بیان کرد که یاقوت سرخی که دارای ناخالصی باشد را نمی توان نامرغوب شناخت؛ بلکه در بسیاری از موارد یاقوت ها را بهسازی می کنند؛ مانند پر شدن یاقوت سرخ با شیشه دارای سرب.

توجه داشته باشید که هر قیراط از یاقوت سرخ با کیفیت، کمتر از ۱۰۰۰دلار قیمت نخواهد داشت.جالب است بدانید که در گذشته برای شناسایی سنگ یاقوت اصل از تقلبی، آن را در دهان خود قرار می دادند و زمانی که به وسیله بزاق دهان رنگ سنگ تغییر می ‌کرد به اصل بودن آن پی می بردند.

پیش از این تا اوایل قرن نوزدهم اکثر سنگ های سرخ معروفی از جمله یاقوت شاهزاده سیاه و یاقوت تیمور را به عنوان یاقوت سرخ می شناختند. اما پس از آن مشخص شد که بسیاری از سنگ های قرمز این چنینی اسپینل قرمز هستند، نهیاقوت سرخ!

مقیاس اندازه گیری سنگ یاقوت سرخ

ارزش یاقوت سرخ با کیفیت، در سایزهای کوچک به اندازه ای است که می توان آن را با قیمت بیشتری از سنگ الماس با اندازه بزرگ تر به فروش رساند.

جالب است بدانید که ارزش سنگ الماس و یاقوت سرخی که هم وزن باشند یکسان نیست؛ به گونه ای که یاقوت های بزرگ به ‌طور قابل توجهی کمیاب تر از الماس های هم سایز آنها هستند که همین امر موجب می شود تا تفاوت قیمتی بیشتری داشته باشند.

نحوه قیمت گذاری و ارزش سنگ یاقوت سرخ

کیفیت و درجه بندی سنگ یاقوت سرخ بر اساس فاکتورها و معیارهای مهمی صورت می گیرد که عبارتند از:

  •  رنگ سنگ: نوع رنگ یاقوت سرخ تیره تا روشن بوده و غلظت آن می تواند بر نحوه قیمت گذاری و ارزش سنگ موثر باشد.
  •   میزان خالص بودن سنگ: وجود ناخالصی از عمده دلایل ارزش گذاری یاقوت سرخ است؛ به صورتی که حتی با مشاهده از طریق میکروسکوپ نیز نباید دارای ناخالصی باشد.
  •  محل استخراج سنگ: یکی دیگر از دلایلی که ارزش سنگ یاقوت سرخ را متمایز خواهد کرد کشوری است که از آن استخراج صورت گرفته است.
    به عنوان مثال سنگ های استخراج شده از کشور میانمار حتی با کمترین وزن نیز از سنگ های استخراج شده در کشورهای دیگر با وزن های بیشتر، با کیفیت تر و ارزشمند تر خواهد بود.   
  •   کیفیت ساخت و تراش سنگ: از جمله مواردی که موجب می ‌شود تا ارزش سنگ یاقوت سرخ افزایش یابد کیفیت تراش آن است.
    در واقع سنگ یاقوتی که تراشیده نشده باشد و اصطلاحاً مات باشد ارزش کمتری نسبت به سنگ یاقوت سرخ تراش خورده دارد.
  •    قدمت سنگ: یاقوت های سرخی که مورد استفاده پادشاهان و ملکه های معروف بوده اند یکی دیگر از پارامترهای مهم قیمت گذاری یاقوت سرخ است.
    به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱یک حلقه یاقوت 8.24 قیراطی که متعلق به الیزابت تیلور بود در یک حراجی به قیمت ۴میلیون و ۲۰۰هزار دلار به فروش رسید که البته قیمت هر قیراط تقریبا ۵۰۰هزار دلار برآورد شد.

رایج ترین موارد استفاده از سنگ یاقوت سرخ

رایج ترین استفاده از یاقوت سرخ در صنعت جواهرات است؛ البته یاقوت های طبیعی و مصنوعی نیز در موارد دیگری از جمله: صنعت ساعت سازی، ابزار پزشکی و لیزر استفاده دارند.

مراکز معتبری وجود دارند که از سنگ های زینتی مختلف از جمله سنگ یاقوت سرخ در ساخت جواهرات استفاده می کنند؛ مرکز جواهرات کوه نور یکی از معتبرترین مراکز خرید و فروش جواهرات قیمتی است که با جواهر سازان خبره این مجموعه اصیل ترین سنگ های زینتی را به زیورآلات خاص و فوق ‌العاده تبدیل می کنند.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی
نظرات
18/04/1401 04:50 ب.ظ
یاقوت سرخ ارزش بیشتری داره یا یاقوت کبود؟