همه چیز در مورد مخراجکاری invisible

همه چیز در مورد مخراجکاری invisible

 همه چیزدر مورد مخراجکاریinvisible

برای اینکه کمی در مورد مخراجکاری invisible بدونید، بهتره کمی به عقب برگردید و ببینید اصلا مخراجکاری چطور به وجود اومد؟ درست بعد از کشف فلزها و سنگ های زینتی از دل سنگ ها و صخره ها، شیوه طراحی زیورآلات تغییر اساسی پیدا کرد. به جای اینکه از استخوان یا چوب برای ساختن یک انگشتر یا گردنبند استفاده بشه، از فلز ها، نگین‌ها و سنگ های رنگی استفاده می‌شد.

اگه به تاریخ و سبک لباس پوشیدن پادشاهان یا طبقه اشراف در جوامع مختلف (من جمله ایران) دقت کنید، متوجه می‌شید که فلزات و سنگ های گرانبها به قدری ارزش داشتند که برای اضافه کردن اعتبار و جایگاهِ ویژه به یک شئ، اون رو با سنگ های زینتی و قیمتی مختلف تزئین می‌کردن. حتی جالبه بدونید تزئین کردن به واسطه مخراجکاری، فقط به جواهرات زینتی ختم نمی‌شد. در گذشته برای تزیین کردن لیوان، ظروف، سپر ها و شمشیر ها هم به سراغ مخراجکاری می‌رفتن.

برعکس بسیاری از نقاط دنیا، مخراجکاری در قدیم در ایران با اهدافی مثل ساخت نقوش الهی و مقدس روی سنگ های تزئینی انجام می‌شد. برای همین به نوعی مخراجکاری رو مقدس میدونستن و براش ارزش زیادی قائل بودن.

در دنیای امروز و در مخراجکاری نوین علاوه بر استفاده از ابزار ها و مواد اولیه سابق، از ترکیب چوب و سنگ استفاده می‌کنن. همچنین به جای استفاده از ابزار های سنتی مثل چکش و یا چند قلم فلزی نوک تیز از دستگاه های پیشرفته‌ای مثل انبرها، گیره های نگهدارنده و لیزر های حرارتی برای ساختن یک اثر هنری درخشان استفاده می‌شه.


 

حلقه مخراجکاری شده با تکنیک invisible

مخراجکاری invisible چیه و چه اهمیتی داره؟

مخراجکاری invisible شیوه یا سبکی از چیدمان سنگ ها یا نگین ها روی زیورآلات به حساب میاد که اولین بار توسط خانه‌ی مُد فرانسوی Van Cleef & Arpels معرفی شد. سنگ ها روی زیورآلات طوری نصب می‌شن که ذره‌ای از فلز ِطلا بین اونها دیده نشه. در پایان کار یک ساختار بی نقص و یکدست از نگین ها یا سنگ ها روی سطح انگشتر، گردنبند و .. ایجاد میشه که خیلی چشم نوازه و زمانی که بهش نگاه می‌کنید احساس می‌کنید کل سنگ ها به صورت همزمان در حال درخشیدن هستن.

خانه مُد فرانسوی Van Cleef & Arpels اولین مرتبه برای معرفی مخراجکاری invisible، صد قطعه الماس ریز رو بسیار حرفه‌ای روی سطح یک گردنبند نصب کرد. در پایان کار وقتی به اون گردنبند نگاه می‌کردید احساس می‌کردید که الماس ها روی سطح فلز کاملا مُعلق ایستادند. به نظر نمی‌اومد که الماس ها به سطح زیرین که از جنس طلا بود وصل شده باشند یا بخشی از گردنبند دارای چنگ باشه تا بتونه سنگ ها رو خیلی محکم درون خودش جای داده باشه! برای اینکه بهتر متوجه بشید که علت مُعلق به نظر رسیدن سنگ‌ها روی زیورآلاتی که به سبک مخراجکاری invisible ساخته می‌شن چیه، تصویر زیر رو نگاه کنید.

 

ساختار مخراجکاری invisible

وضعیت مخراج کاری به شیوه invisible در ایران

جالبه بدونید که در بازار ایران، تعداد کسانی که به مخراجکاری invisible و نحوه نصب نگین ها روی زیورآلات تسلط دارند، خیلی کمه. به همین خاطر برای برون سپاری نصب نگین روی زیورآلات مورد نظرتون یا خرید مستقیم جواهراتی که به این سبک طراحی شدن، باید از قبل تحقیق کنید و خیلی دقت به خرج بدید. خیلی ها با چسب های مخصوص دندانپزشکی یا چسب های خیلی قوی این کار رو انجام می‌دن. طبیعیه که نتیجه نهایی این روش ها فاقد ظرافت و زیبایی باشه. همچنین عمر یا دوام سنگ هایی که روی فلز چسبونده میشن بسیار کمه.

 

گردنبند با سبک مخراجکاری invisible

مزیت روش مخراجکاری invisible چیست؟

·اولین و مهمترین مزیت روش مخراجکاری invisible برجسته‌تر کردن و بزرگتر نشون دادن سنگ ها و نگین ها است. ساختاری که الماس ها یا نگین ها داخلِ اون قرار می‌گیرند زیر سطح پنهان میشه و به همین خاطر سنگ ها برجسته‌تر و معلق به نظر می‌رسن. اگر الماس هایی که قرار هست روی زیورآلات استفاده بشن خیلی کوچک باشند، استفاده از این روش بسیار مناسبه. چون تکنیک invisible باعث میشه سنگ یا نگین روی سطح طلا یا هر فلز دیگه ای، بزرگتر از اونچه که هست نمایش داده بشه. شما می‌تونید نگین ها یا سنگ های کم ارزش رو به واسطه این تکنیک کنار همدیگه قرار بدید و در نهایت زیورآلات با ارزش و گران تری داشته باشید.

· برای اغلب مردم جزئیات موجود در یک حلقه طلا یا یک گردنبند بیشتر از هر فاکتور دیگه ای اهمیت داره. مخراجکار ها مجبورن زمان زیادی رو برای آماده سازی سنگ ها و قرار دادن اون ها روی ساختار زیرین زیورآلات صرف کنند. بنابراین هزینه ای که بابت اون حجم از ظرافت و دقت دریافت میشه بیشتره، چون زیورآلات ارزشمند تر میشه.

·تمیز کردن حلقه های نامزدی یا انگشتر هایی که به با تکنیک مخراجکاری  invisible طراحی میشن خیلی راحته. خانم هایی که برای خرید حلقه ازدواجشون خیلی وسواس به خرج میدن و نیاز دارن که هر روز اون رو همراه خودشون بیرون ببرن یا تمیز کنن، می‌تونن با خیال راحت حلقه های ساخته شده به واسطه‌ی این سبک رو خریداری کنن. برای تمیز کردن این انگشتر ها فقط به آب و پارچه نرم نیاز هست.

 

·جواهری کوه نوردرتلاش است تا با طراحیهایی بی نظیر و خاص،جواهرات منحصربه فردی را برای شما ارائه دهد. هرکدام از جواهرات ما با استفاده از بهترین مواد اولیه ساخته شدهاند.

نظر دهی