همه چیز راجع به حلقه ازدواج

یافتن منبعی که همه چیز راجع به حلقه ازدواج داخل اون توضیح داده شده باشه، کمی سخته. شما ملزم هستین تا برای آشنایی با حلقه و پشت حلقه، حلقه نشان و حلقه نامزدی یا کاربرد هریک از اون‌ها در تشریفات ازدواج، در منابع مختلف جستجو کنین. ما در این مطلب کار شما رو خیلی ساده‌تر کردیم و همه چیز راجع به حلقه ازدواج رو یکجا کنار هم آوردیم. پیشنهاد میکنیم چند دقیقه وقت بذارین و این مطلب رو تا انتها مطالعه کنین.

همه چیز راجع به حلقه ازدواج

تفاوت حلقه نامزدی و نشان چیست؟

اغلب مردم گمان می‌کنن که همه چیز راجع به حلقه ازدواج می‌دونن. بعضی از اون‌ها حلقه نشان رو با حلقه نامزدی یکی می‌دونن که کاملا اشتباهه. به علاوه، خیلی از اون‌ها فکر می‌کنن که میشه حلقه نشون رو در مراسم نامزدی یا عقد هم استفاده کرد. در ادامه به بررسی دقیق هر دوی این حلقه ها می پردازیم و بهتون کمک می کنیم کاربرد هر کدوم رو بهتر درک کنین.

حلقه یا انگشتر نشان

حلقه نشان فقط به عروس داده میشه و همونطور که از اسمش کاملا مشخصه، بعد از مراسم بله برون برای عروس توسط خانواده داماد خریداری میشه. این در حالی هست که حلقه نامزدی طی حضور عروس و داماد در بازار با همراهی خانواده هاشون تهیه میشه. یکی دیگه از تفاوت های این حلقه با انگشتر نامزدی، مشترک نبودنِ اون با حلقه‌ی داماده. انگشتر نشان فلسفه‌ی خاصی پشت سرش داره؛ خرید و بردنِ این حلقه در مراسم بله برون به این معناست که عروس در آستانه‌ی ازدواج و شروع زندگی مشترک قرار داره.البته یک سری ویژگی های دیگه هم در مورد تفاوت این دو نوع حلقه وجود داره که در ادامه به صورت موردی بهشون اشاره می کنیم.

  • انگشتر نشان یه پیش نیاز یا عنصر خیلی مهم پیش از مراسم نامزدی و عقد به حساب میاد. این حلقه حالت رسمی تری به پیوند بین عروس و داماد میده. به همین علت در مراسم بله برون به عروس داده میشه.

  • ظاهر انگشتر نشان با انگشتر نامزدی یک دنیا تفاوت داره. سایز حلقه یا انگشتر نشان خیلی بزرگتر از حلقه ازدواج هست.

  • برخی از خانواده ها رسم دارن که انگشتر نشان رو از شروع مراسم خواستگاری تا شروع مراسم ازدواج دستِ عروس می کنن. بعد از پایان مراسم عروسی، انگشتر ازدواج جایگزین ِحلقه‌ی نشان میشه.

  • انگشتر نشان به جای دست چپ، در دست راست و انگشت چهارم قرار می گیره.

  • ارزش و قیمتِ مادی انگشتر نشان نسبت به حلقه نامزدی به مراتب کمتره. البته این موضوع روی ارزش این حلقه تاثیر خاصی نمیذاره و اهمیت ِاون در پیوندیه که بین عروس و داماد در شروع زندگی مشترک‌شون ایجاد می کنه. بنابراین برای خرید حلقه نشان نیازی نیست وسواس چندانی به خرج بدین. بهتره موقع خرید حلقه نامزدی، دقت بیشتری به کار بگیرین.

✓ یه نکته‌ای رو نباید فراموش کرد. مردم هر شهر ِایران طبق رسم و رسوم یا فرهنگی که سالهاست بینشون رواج پیدا کرده، قوانین خاص و جداگانه‌ای رو برای حلقه نشان و حلقه نامزدی دارن. بنابراین شما علاوه بر موارد ذکر شده باید حتما آداب و رسومِ خرید و هدیه بردنِ حلقه‌ی نشان در شهر یا منطقه‌ی محل زندگی‌تون رو در اولویت قرار بدین.

انگشتر تک تخمه ۱ قیراط با GIA

همه چیز راجع به حلقه ازدواج یا حلقه نامزدی

حلقه نامزدی رو حتما بارها دیدین، یه حلقه‌ی مینیمال و گِرده که نمایانگر عشق بین عروس و داماد به هم دیگه محسوب میشه. خیلی از افراد تا آخرِ زندگی مشترکشون این حلقه رو نگه میدارن و به هیچ وجه اون رو نمی‌فروشن. البته شما می‌تونین انگشتر نشان رو با حلقه‌ی دیگه ای تعویض کنین، اما حلقه نامزدی خیلی ارزشمندتر و مهم تره. این نوع حلقه ارزش مادی بسیار زیادی داره و توسط عروس و داماد در یک روز خریداری میشه.

یه اعتقاد و باور جالبی که بین برخی افراد وجود داره، ایجاد تفاوت بین رنگ انگشتر نشان و انگشتر نامزدیه. اون ها باور دارن که بهتره اگه انگشتر نشان از جنس طلای زرد انتخاب میشه، حلقه نامزدی از جنس طلای سفید باشه. البته هیچگونه اجباری وجود نداره که شما هم از این قانون پیروی کنین، این موضوع به سلیقه شخصی مربوط میشه.

شما میتونین حلقه هایی رو برای نامزدی تون تهیه کنید که طرح داشته و نگین کاری شدن. بعضی از عروس و داماد ها طبق یک تصمیم گیری مشترک، یک طرح خاص رو انتخاب می‌کنن تا روی حلقه نامزدی شون ثبت بشه. طرح های خاص، حلقه ازدواج رو خیلی یونیک و جالب می کنن. به عنوان مثال یکی از ترند های روز برای طرح حلقه نامزدی، ثبت اثر انگشت عروس و داماد روی حلقه های هم دیگه هست. عروس و داماد به این واسطه پیوند ابدی شون رو با هم دیگه به سایر افراد نشون میدن. همچنین روی حلقه نامزدی اسم عروس و داماد یا اولین حرف از اسم اون ها ثبت میشه. شایان ذکره که حلقه نامزدی پُر از نگین و الماس نیست و وجود یک نگین روی حلقه کفایت می کنه. از این رو، اصلا موقعِ انتخاب حلقه نامزدی سراغ حلقه های پر زرق و برق نرین!

نمونه هایی از حلقه ازدواج

رسم زانو زدن هنگام خواستگاری از کجا میاد؟

آیا شما هم جزء کسانی هستین که فکر می‌کنین رسم زانو زدن حین خواستگاری، یک ایده‌ی جدید مربوط به دنیای امروزه؟ رسم زانو زدن هنگام خواستگاری مربوط به چندسال اخیر نیست و به هزاران سال پیش برمیگرده. در قرون وسطی معمولا شوالیه ها مقابل پای زنان نجیب زاده زانو می‌زدن و ازشون درخواست ازدواج میکردن. این حرکت یعنی «زانو زدن» یک نوع تسلیم، احترام و تمکین محسوب می‌شده. به جز این موارد، زانو زدن جلوی زن نمادی از عشق ِمرد به زن محسوب می شده. این رسم چندسالی هست که در ایران در بین برخی از افراد رایج شده، اون هم به خاطر مفهوم یا فلسفه‌ای که در این سبک از خواستگاری وجود داره و به نوعی سوپرایز کننده هم هست.

 Eternity ring یا حلقه ابدیت چیست؟

Eternity ring یا حلقه ابدیت همون حلقه ازدواج محسوب میشه ولی دور تا دورش رو با سنگ های قیمتی و ارزشمند پوشش دادن تا زیباتر و ارزشمند تر بشه. این حلقه رو معمولا در مراسم ازدواج استفاده می کنن.

حلقه Eternity

حلقه و پشت حلقه چیست؟

در مورد حلقه نامزدی کمی بالاتر توضیح دادیم، اما پشت حلقه از نظر فلسفی به معنای «استحکام هر چه بیشتر پیوندی هست که بین عروس و داماد برقرار شده.» پشت حلقه درست بعد از حلقه نامزدی قرار می گیره. به علاوه، پشت حلقه آراستگی بیشتری هم به حلقه اصلی یا حلقه پایه می بخشه. پشت حلقه باید زیبایی حلقه اصلی رو تکمیل کرده و جلوه اون رو چند برابر کنه.

بعضی از افراد به دلیل امور روزانه یا راحت نبودنِ استفاده از دو حلقه متفاوت کنار هم دیگه روی یک انگشت، به جای خرید حلقه و پشت حلقه از ست های انگشتر چند تکه استفاده می کنن. در این نوع ست ها حلقه و پشت حلقه با هم به صورت ست و کاملا هماهنگ طراحی شدن و به نوعی مکمل هم به حساب میان. بعضی از این ست ها طوری با هم دیگه هماهنگ هستن که گاهی اوقات به جز عروس یا داماد، شخص دیگه‌ای با یک نگاه نمی تونه حلقه و پشت حلقه رو مجزا از هم دیگه بدونه. اگه استفاده از پشت حلقه در کنار حلقه اصلی ازدواج براتون سخته، میتونین به صورت روزانه فقط حلقه ازدواج‌تون رو دست کنین. استفاده از پشت حلقه رو برای مناسبت های خاص یا موقعیت های ویژه اختصاص بدین.

حلقه و پشت حلقه

سخن آخر

با شناخت همه چیز راجع به حلقه ازدواج و کاربرد حلقه های مختلف در این مراسم، هم خرید بهتری رو تجربه کرده و هم اینکه از اون ها در موقعیت های مختلف بهترین استفاده رو می‌کنین. با توجه به تنوع حلقه های نشان، نامزدی، پشت حلقه و همچنین طراحی ست های مرتبط با اون ها، دست شما به عنوان خریدار برای تهیه این حلقه ها براساس بودجه و سلیقه شخصی تون کاملا بازه. پیشنهاد میکنیم اول خیلی خوب تحقیق کرده و قیمت های مختلف رو بررسی کنین، سپس برای خرید اقدام کنین.

نظر دهی