همه چیز راجع به سنگ فیروزه

همه چیز راجع به سنگ فیروزه

اگه علاقه دارین همه چیز راجع به سنگ فیروزه بدونین این مطلب برای شماست. اولین مرتبه‌ای که سنگ فیروزه رو استفاده می‌کنین به خوبی متوجه می‌شین که چرا نقش مهمی توی صنعت و روال پیشرفت خیلی از تمدن های بزرگ دنیا ایفا کرده. این فقط ایرانی‌ها نبودن که از این سنگ برای تزئینات جواهراتشون استفاده می‌کردن، بلکه بومی های آمریکایی و مصریان باستان هم به این سنگ علاقه خاصی داشتن. جذابیت این سنگ به حدی هست که در طول قرن ها از اون به عنوان یه سنگ معنوی استفاده می کردن. هنوز هم فیروزه در ایران و سایر نقاط دنیا به خاطر ارزش معنوی که داره بین مردم محبوبه.

 انواع رنگ های مختلف سنگ فیروزه

سنگ فیروزه

در خیلی از منابع ذکر شده که فیروزه اولین بار داخل ترکیه (امروزی) مشاهده شده. بعد از اون به اروپا سفر کرده و بهش pierre tourques میگفتن که به معنی «سنگ تُرکی» میشه. در خیلی از فرهنگ های باستانی اعتقاد بر این بوده که این سنگ به گذر ِامن به زندگی پس از مرگ کمک می‌کنه! فیروزه از نظر میزان سختی، بین 1 تا 10 عدد 5 و بین مروارید، تانزانیت و عقیق قرار می گیره. توی تصویر پایین می تونین این رده بندی رو بهتر بررسی کنین.

رنگ اولیه

میزان سختی

زودیاک ساین یا star sign (نماد های ماه ها یا برج ها)

نماد

سنگ تولد

شکل های محبوب و رایج

آبی مایل به سبز آبی

5 تا 6 Mohs

Sagittarius (یا قوس و کمان)

Capricorn (یا جدی)

مثبت بودن، شادی

متولدین ماه دسامبر (آذر و نیمه اول دی)

بیضی، گرد

 

فیروزه تنها سنگی است که یه رنگ رسمی و منحصربفرد برای خودش داره!

هیچ سنگی توی دنیا رنگ ِمنحصر بفردی نداره. مثلا زمرد سبز تیره هست و این رنگ قبل از اختراع این سنگ داخل طبیعت دیده و کشف شده. فیروزه تنها سنگی هست که رنگ منحصر بفرد خودشو داره و بعد از کشفش انسان ها متوجه وجود این رنگ در طبیعت شدن. شما کدوم شئ یا جانداری رو در طبیعت میتونین پیدا کنین که دقیقا همین رنگ رو داشته باشه؟ این رنگ همه منظوره هست و میتونه در هر اکسسوری، لباس یا کالایی استفاده بشه.

میزان سختی فیروزه در مقایسه با سایر سنگ های قیمتی.

رنگ سنگ فیروزه تغییر می کند! نحوه نگهداری صحیح فیروزه رو یاد بگیرین.

در بین باور ها و همه چیز راجع به سنگ فیروزه نکته مهمی وجود داره که باید بدونین. این سنگ تغییر رنگ میده. به عبارت دیگه فیروزه در برابر نور مستقیم خورشید، تماس با محصولات آرایشی، بهداشتی و گرما می‌تونه تغییر رنگ بده. بهتره چند روز یکبار اون رو با یه پارچه نرم تمیز کنین تا تغییر رنگش جلوگیری به عمل بیارین. حتما اون رو با آب تمیز کنین و هرگز اجازه ندین که مواد شیمیایی و مواد شوینده بهش برسن.

نیم ست فیروزه موجود در جواهری کوه نور.

بررسی روش های تشخیص فیروزه اصل و با کیفیت

  •  بعضی از سنگ های فیروزه رگه های مشکی و خاکستری روی خودشون دارند. برخی دیگه رنگشون یکنواخته و رگه های بسیار کم و مات دارن. فیروزه های تقلبی به جای رگه و خطوط دارای شکاف و چین هستن. بهتره سنگ فیروزه رو از نزدیک بررسی کنین. سطح این سنگ نباید شکاف (حتی بسیار کوچک) داشته باشه. همچنین تجمع رنگ روی یه قسمت از سنگ نباید وجود داشته باشه چون رنگ فیروزه همیشه یکدست و یکنواخت هست. اگه تجمع رنگ دیدین یعنی در حال نگاه کردن به سنگ رنگ شده هستین.
  • فیروزه‌های تقلبی وزن کمتری نسبت به سنگ اصل دارند. در بعضی موارد گونه‌ تقلبی توخالی است که این مورد در سنگ اصل دیده نمیشه.
  • موثرترین راه برای شناسایی فیروزه اصل تست خراش یا scratch test هست. البته این کار به سنگ آسیب میزنه چون باید با ناخن تون یکم خراشش بدین. اگه خراش باعث ایجاد لک قابل توجهی شد، فیروزه تقلبیه. این سنگ خیلی نرمه ولی انقدر سخت و سفت هست که یه خراش باعث ایجاد لک روی اون نشه!

مشخصات فیروزه مرغوب

مشخصات فیروزه مرغوب رو می‌دونین؟ فیروزه یکی از معدود سنگ های نیمه قیمتی هست که با 4c (یا 4 فاکتور) مورد ارزیابی قرار نمی گیره. منظور از 4c، رنگ، وضوح، برش و وزن ِقطعاتی مثل الماسه که همگی در کنار هم ارزش یه سنگ رو مشخص می‌کنن. فیروزه نه براقیت و نه شفافیت داره. عوامل اصلی تعیین کننده مرغوبیت فیروزه شامل رنگ، سختی، شجره (matrix) و اندازه‌ی اون هستن. با ارزش ترین رنگ فیروزه، آبی آسمانی پررنگ و یکدست هست. فیروزه هایی که متمایل به سبز هستن ارزش کمتری دارن؛ اگرچه ارزش گذاری روی مرغوبیت فیروزه به طراح زیورآلات و سنگ شناس های خبره و ترجیحات ِمد نظر اون ها بستگی داره. مثل خیلی دیگه از سنگ های قیمتی مات، فیروزه رو هم براساس اندازه (size) قیمت گذاری می‌کنن تا وزنی که داره. با اینکه این سنگ در اندازه های مختلف موجوده اما «رنگش» عامل خیلی مهمی در تعیین ارزش و مرغوبیت محسوب میشه. توی جدول زیر مدل های مختلف فیروزه رو براساس مرغوبیت آوردیم.

کیفیت نگین

رنگ

وضوح

درخشش

نایاب ترین

آبی آسمانی پررنگ

مات

بسیار زیاد

بهترین

آبی آسمانی

لکه های سطحی مات و بسیار کم

زیاد

مناسب

سبز آبی

لکه های سطحی مات

متوسط

خوب

آبی روشن

لکه های مات و سطحی

کم

روش های افزایش عمر فیروزه

در اولین گام برای شناختِ راه‌های افزایش عمر فیروزه باید بهش به چشم یه موجود زنده نگاه کنین که هرچند وقت یکبار نیاز به تمیز شدن و شارژ شدن انرژی هاش داره. بهتره گاهی اوقات این سنگ رو با آب ولرم و صابون یا حتی با آب ولرم ِخالی تمیز کنین. این کار خاصیت سنگ رو حفظ میکنه. اگه نمیخواین بهش آب برسه می‌تونین از یه بُرس نرم برای تمیز کردنش استفاده کنین. مسواک نرم می تونه در این زمینه بهتون کمک کنه. هر ماه یه مرتبه اون رو زیر نور مهتاب قرار بدین تا انرژی این سنگ رو تقویت کرده و به قول معروف شارژش کنین. به هیچ وجه این سنگ رو نزدیک نور مستقیم آفتاب نذارین، در غیر این صورت رنگش به مرور از بین میره.

سخن آخر 

سعی کردیم توی این مطلب از گالری کوه نور، همه چیز راجع به سنگ فیروزه برای شما توضیح بدیم. امیدواریم که لذت برده باشین. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جواهرات و زیورآلات به وبلاگ ما سر بزنین یا برای خرید به سراغِ محصولات گالری کوه نور برین.

 

نظر دهی