چارت راپاپورت چیست؟

چارت راپاپورت چیست؟ 

چارت راپاپورت چیست؟ برای اینکه به کاربرد و اهمیت جدول راپاپورت برسین بهتره که اون رو در قالب داستان بیان کنیم. اوایل دهه‌ی 1980 بود که اغلبِ الماس و جواهر فروش‌ها با یه مشکل بزرگ مواجه شدن. این مشکل از اونجایی شروع شد که حدس و گمان در بازار برای تعیین لیست قیمت الماس بالا گرفته بود. قیمت‌ها اون موقع دائم تغییر می‌کردن و هیچ استانداردی وجود نداشت که فروشنده‌ها رو به رعایت قوانین قیمت گذاری مجبور کنه. تست‌های مختلفی انجام شد و در نهایت از این چرخه آزمون‌های GIA، HRD، IGI، EGL و Chambre de Commerce در پاریس جون سالم به در بُردن. برای تعیین لیست قیمت هم فقط چارت راپاپورت زنده موند و به عنوان قابل اعتماد‌ترین منبع شناخته شد.

خالق و علت به وجود آمدنِ چارت راپاپورت چیست؟ مارتین راپاپورت دلال الماس در نیویورک بود و فهرستی از قیمت‌های عمده فروشی الماس رو جمعه‌ی هر هفته طبق مقیاس درجه بندی GIA منتشر می‌کرد. مارتین سعی می‌کرد که این لیست به دست همه‌ی فروشنده‌ها در کل دنیا برسه. همچنین ماهی یکبار برای بُرش‌های فانتزی الماس لیست قیمت ساخته و منتشر می‌کرد. موفقیت راپاپورت بیشتر به خاطر مهارت‌های سازماندهی کارآمد و منابع اطلاعاتیش بود که وضعیت درستی از بازار بین المللی الماس به همه ارائه می‌کرد. از اون  زمان تا همین حالا که شما در حال خوندن این مطلب هستین، چارت راپاپورت به یه شبکه اطلاعاتی کامپیوتری بین المللی برای الماس تبدیل شده و همه اون رو به عنوان قابل اعتماد ترین منبع می‌شناسن.

اگه داستان براتون جالب‌تر شده و خواستین اطلاعات بیشتری در مورد چارت راپاپورت به دست بیارین، ادامه این مطلب رو از دست ندین. به زبان گویا و ساده در مورد اینکه «چارت راپاپورت چیست؟» و «قیمت‌های راپاپورت به چه صورت است؟» توضیح دادیم.

چارت راپاپورت چیست؟

چارت راپاپورت چیست؟

بسیاری از مردم سوال دارن که: «چارت راپاپورت چیست؟»، یا «چارت راپاپورت به چه الماس‌هایی اشاره دارد؟» و «نحوه‌ی خواندن جدول راپاپورت چیست؟» چارت راپاپورت توسط فروشنده‌ها و خریدارها به عنوان یه دستورالعمل برای ارزیابی قیمت الماس استفاده میشه. این چارت شامل قیمت‌های تسویه توافقی بازاره که اکثر فروشنده‌ها سرش توافق دارن. اگرچه قیمت‌های لیست از قیمت‌های فروش توی بازار و نمایندگی‌ها بالاتره، اما نقطه شروع خوبی برای مذاکره محسوب میشه. فهرست قیمت راپاپورت، ارزش الماس‌های تراش‌ خورده با درجه‌بندی دقیق رو گزارش می‌کنه که غالبا در بازار فروخته و معامله میشن. برای شناسایی پاکی و خلوص الماس‌ها از استانداردهای درجه بندی GIA استفاده می‌شه (به جز SI 3).

نحوه‌ی خواندن جدول راپاپورت چیست؟

منظور از ارائه تخفیف مجزا از چارت راپاپورت چیست؟ موقعی که از یه فروشگاه برای خرید الماس قیمتی بهتون پیشنهاد میشه، باید بدونین که بر اساس قیمت راپاپورت یه تخفیفی هم شامل هزینه نهایی شده. حالا این یعنی چی؟ گاهی وقت‌ها پیش میاد که قیمت الماس 5% کمتر از قیمت اصلی چارت راپاپورت به یه مشتری پیشنهاد میشه. بعضی وقت‌ها هم خبری از تخفیف نیست و قیمت پیشنهادی فروشنده خیلی بالاتر از چارته. با در نظر گرفتنِ شرایط بازار و ریسک کاهش موجودی الماس، در صدی که توسط هر فروشنده اعلام میشه، متفاوته. اگر الماس کمیاب بشه، فروشش آسون‌تره و درصد تخفیف کاهش پیدا میکنه. اگه عرضه جهانی الماس زیاد باشه، فروشش سخت تره و درصد تخفیف افزایش پیدا میکنه. بعضی از الماس‌ها کمیاب هستن و تقاضای بالایی برای خریدشون وجود داره، به همین دلیل بعیده که فروشنده بابتشون تخفیف آنچنانی پیشنهاد بده.

نحوه خواندن راپاپورت

قبل از خرید مطمئن بشین که واقعا در مورد الماسِ مد نظرتون، به خصوص اینکه چقدر خوب تراشیده شده اطلاعات کافی دارین. تخفیف‌ها وابسته به فروشنده و شرایط هستن و جدی‌شون نگیرین. حتی بعد از اینکه تونستید نحوه خوندن چارت راپاپورت رو یاد بگیرین، بازم باید الماس انتخابی‌تون رو خوب بشناسین!

راپاپورت الماس‌ها رو بر اساس سه فاکتور اصلی یعنی «وزن قیراط»، «شفافیت» و «رنگ» فهرست میکنه. الماس‌ها اول طبق وزن قیراط به جدول‌های شبکه‌ای تقسیم میشن. توی این جدول‌ها درجه رنگ از D تا M در ردیف‌ها لیست میشه و داخل ستون‌ها شفاف بودنِ الماس قرار می‌گیره. هر الماس طبق موقعیتش در این جدول‌ها، قیمتی معادل 100 دلار در هر قیراط داره.برای اینکه بفهمید یه الماس چه قیمتی داره، این مراحل رو طی کنین:

  • آخرین چارت راپاپورت رو دریافت کنین (یا از فروشنده یه نسخه بگیرین.)
  • جدولی رو پیدا کنین که با وزن قیراط الماس مطابقت داره.
  • شفافیت و رنگ الماس رو با چارت راپاپورت تطبیق بدین.
  • این مقدار رو در عدد 100 و در وزن الماس ضرب کنین (یعنی: ارزش الماس ضرب در 100 ضرب در وزن قیراط).

آیا راپاپورت عواملی مانند بُرش و فلورسانس رو در نظر میگیرد؟

منظور از عوامل موثر بر تعیین ارزش الماس‌ها در چارت راپاپورت چیست؟ چارت راپاپورت کیفیت بُرش هر الماس رو در نظر گرفته و بینشون تفاوت قائل میشه. توی این چارت عواملی مثل عمق، تیبل، کمربند، کیولت، شفافیت، تقارن، فلورسانس و سایر عوامل جزئی به مجموعه‌های Spec A, B, C طبقه‌ بندی شدن. الماس‌هایی که بُرش «عالی» و «ایده‌آل» دارن در رده Spec A قرار می‌گیرن و قیمتشون 10 تا 15 درصد بالاتره. الماس‌هایی با تراش «ضعیف» قیمتشون 10 تا 40 درصد کمتر از الماس‌هایی هست که بُرش «عالی» یا «ایده آل» دارن.چارت راپاپورت موقع قیمت گذاری، فلورسانس رو در نظر می‌گیره. قاعده‌ی کلی اینه که هر چقدر «کیفیت» و «قیمت هر قیراط الماس» بیشتر باشه، فلورسانس بالای اون ارزشش رو کاهش میده.

خرید الماس

آیا اطلاعات بیشتری در مورد Rapaport وجود دارد که باید درباره آن بدانم؟

بعد از عضو شدن در Rapaport Diamond Report به ‌روزرسانی‌های ماهانه و هفتگی رو می‌تونین دریافت کنین. راپاپورت سایر خدماتش رو در www.rapaport.com برای علاقه مندان ارائه میکنه. به عنوان مثال، Rapaport Tradewire اطلاعاتی در مورد رویدادهای مهم ِ مربوط به صنعت الماس و توضیحاتی برای تغییرات قیمت بین المللی منتشر می‌کنه.

نظر دهی