سنگ ارزشمند یاقوت کبود چیست؟

سنگ ارزشمند یاقوت کبود چیست؟

همه چیز در خصوص یاقوت کبود

یاقوت کبود یکی از گرانبهاترین سنگ­‌های جهان است. از افراد مشهور تا مردم عادی همه به ارزش این سنگ قیمتی آگاه هستند و آن را نشانه زیبایی و اشرافیت می­دانند. در بین تمام یاقوت­‌های کبود، یاقوت کبود آبی به عنوان یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها معرفی می­شود. یاقوت کبود به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سنگ­‌ها در زندگی مردم سلطنتی به حساب می­آید. باور عمومی بر این است که این سنگ بیشترین تأثیر را بر شانس، ثروت و سایر زمینه­‌های زندگی دارد. در این مقاله به بررسی سنگ یاقوت کبود پرداخته­‌ایم.

مشخصات سنگ یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود از گروه کروندوم با سختی بالا (9 در مقیاس موس) دومین ماده سخت در جهان به شمار می­رود. سنگ­‌های مادر اصلی یاقوت بازالت، مرمر یا پگماتیک هستند. امروزه برای بهبود کیفیت و شفافیت رنگ در سنگ­‌های یاقوت کبود با حرارت دادن، ارزش آن­ها را افزایش می­دهند به طوری که با بهبود ظاهری 5 درصدی سنگ، قیمت آن 25 درصد افزایش می­یابد.

خواص ذاتی این سنگ مانند ضریب شکست دوگانه و وزن مخصوص با گرما تغییر نمی­کند، اما خواص دو رنگی، طیف جذب نور و فلورسانس به طور کامل تغییر می­کند. تغییرات در ناخالصی­‌ها مانند ذوب یا پراکندگی کانی­‌های مهمان به دلیل نقطه ذوب پایین آن­ها یا حتی شکسته شدن چنین ناخالصی­‌هایی می­توانند به شناسایی این روش برای بهبود کیفیت بیشتر یاقوت‌های کبود کمک می­کند و  کیفیت آن­ها را بهبود می بخشد. 

اولین پیدایش سنگ یاقوت کبود مربوط به چه سالی است؟

تاریخچه اکتشاف و استخراج یاقوت بسیار قدیمی است. ابزار معدن کاری مربوط به عصر حجر و عصر مفرغ که در مناطق استخراج یاقوت(معدن) یافت می­شود، تاریخچه استخراج یاقوت را از دوران باستان نشان می­دهد. تاریخچه یاقوت کبود به اتروسک­ها در قرن هفتم قبل از میلاد برمی­گردد. سفرهای مارکوپولو در قرن سیزدهم او را به جزیره Serendid (سریلانکا) برد. جایی که او در کتاب عجایب خود، سنگ یاقوت کبود را با جزئیات کامل توصیف می­کند. یاقوت کبود به جواهری مورد علاقه در حلقه­‌ها و سایر زیورآلات پادشاهان قرون وسطی تبدیل شده بود. آن­ها معتقد بودند که یاقوت کبود آن­ها را از آسیب و حسادت محافظت می­کند. در دوران رنسانس، افراد ثروتمند و با نفوذ به یاقوت کبود علاقه زیادی پیدا کرده بودند.

Sapphire
براساس یافته‌های باستان شناسی، سریلانکا احتمالاً منبع یاقوت کبود در دنیای کلاسیک بوده است. این سنگ‌ها از طریق راه­‌های تجاری که از ترکیه، ایران، افغانستان و پاکستان امروزی می­گذشت به فرهنگ مدیترانه رسیده است.

سنگ یاقوت کبود چقدر ارزش دارد؟

سنگ یاقوت کبود سنگ مورد علاقه کشیشان در اواخر قرون وسطی اروپا بود. آنان این سنگ را روی انگشتر می­گذاشتند و می­گفتند از بهشت ​​آمده است. سنگ‌های یاقوتی محبوب­ترین و با ارزش­ترین سنگ­‌ها هستند. یاقوت پس از الماس سخت­ترین ماده معدنی است و در اندازه­های بیش از پنج قیراط، از الماس با ارزش­تر است.

یاقوت کبود دارای خواص درمانی برای بدن و ذهن است. این سنگ برای بیماری­‌های قلبی، تنظیم جریان خون و تقویت غدد فوق کلیوی استفاده می­شود. یاقوت باعث افزایش فشار خون و رفع ضعف و ناتوانی در بدن می­شود. بینایی را تقویت می­کند و جریان خون را در ناحیه چشم به گردش در می­آورد. این جواهر توانایی، قدرت، زندگی، شجاعت و افکار مثبت را افزایش می­دهد.

این سنگ که خواص زیادی دارد یکی از بهترین سنگ‌ها برای انتقال انرژی است. این سنگ از آلومین خالص ساخته شده که با موادی مانند آهن و کروک نیز آغشته شده است. این سنگ را می­توان در لایه‌های آتشفشانی باستانی مانند هند و تبت پیدا کرد. یاقوت کبود در رنگ­‌های مختلف از قرمز، نارنجی و زرد تا آبی، نیلی و بنفش موجود است. طیف رنگ قرمز در رده یاقوت سرخ و طیف رنگ دوم در رده یاقوت کبود قرار دارد. این سنگ نماد صلح، صداقت، وفاداری، عدالت الهی، شانس، تقدس و خرد است. سنگ یاقوت کبود به راحتی با قیمت ارزان در بازار یافت نمی­شود؛ بنابراین آنچه با این نام و نشان وجود دارد اصل این سنگ نیست.

بهترین یاقوت مربوط به کدام کشور است؟

بهترین منابع یاقوت کبود در استرالیا، تایلند، سریلانکا، ماداگاسکار، میانمار و مونتانا یافت می­شود. تا به امروز تعداد زیادی یاقوت کبود با وزن بیشتر از 100 قیراط در این کشورها پیدا شده است. تنها با کمک دستگاه­های بسیار پیشرفته می­توان سنگ یاقوت کبود طبیعی را از نمونه­‌های مصنوعی امروزی تشخیص داد. تایلند اساسا یکی از معروف­‌ترین مراکز تراش سنگ‌های قیمتی، یاقوت و سایر انواع سنگ­‌های قیمتی به حساب می­آید. تایلند در حال حاضر یکی از صادرکنندگان بزرگ در این زمینه محسوب می­شود. علاوه بر این، معادن یاقوت کبود کاشمر از قدیم الایام در جهان شهرت داشته است، زیرا انواع یاقوت­های کبود استخراج شده از این منطقه دارای رنگ بسیار زیبا، براقیت و کیفیت خاصی هستند. یاقوت­‌های بزرگ و با کیفیت بسیار کمیاب هستند و بعضی از آن­ها شهرت جهانی دارند.

یاقوت کبود از کجا استخراج می شود؟

سنگ یاقوت کبود از نظر زمین شناسی بیشتر در مناطق دگرگونی پیدا می­شود. سنگ مادر این گوهر دولومیت است. استخراج از معادن اولیه مقرون به صرفه نیست، از این رو استخراج معمولا از معادن ثانویه (رسوبات پلاسر) انجام می­شود. سریلانکا، میانمار، تایلند، ویتنام و لائوس مهمترین معادن یاقوت کبود در جهان هستند. اما بعضی از جالب­ترین رنگ‌های یاقوت کبود در آفریقا استخراج می­شوند. تانزانیا، کنیا، نیجریه و ماداگاسکار مهمترین منابع استخراج یاقوت کبود در آفریقا هستند.

انگشتر یاقوت کبود

بعضی از برجسته­‌ترین یاقوت‌های کبود در آسیای مرکزی منشا گرفته­‌اند. معادن موجود در کشمیر، افغانستان و پاکستان علاقه آسیای میانه را به یاقوت کبود افزایش داده است. استرالیا در اواسط قرن نوزدهم به یکی از مهمترین معادن یاقوت کبود تبدیل شده بود. امروزه این کشور خیره کننده­ترین یاقوت کبود موجود در بازار را تولید می­کند. مونتانا یکی از معدود محدوده‌های استخراج یاقوت کبود در آمریکای شمالی است که می‌توانید بعضی از منحصر به فردترین یاقوت‌های کبود را در ایالات متحده پیدا کنید که اغلب این گوهرها سبز مایل به آبی و آبی مایل به سبز هستند.

تراش یاقوت کبود معمولا به چه صورت است؟

سنگ یاقوت کبود طبیعی به طور معمول به صورت سنگ‌های قیمتی صیقل داده و در جواهرات به کار برده می­شود. یاقوت کبود را می­توان به طور مصنوعی در آزمایشگاه‌ها برای اهداف صنعتی یا تزئینی در بول­های کریستالی بزرگ ایجاد کرد. هر یاقوت کبود با توجه به سختی و وزن خاص خود برش داده می­شود.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای تراش یاقوت کبود بدین شرح است:

1. دستگاه سنگ بری

2. دستگاه تراش الماس

3. دستگاه سنباده

4. دستگاه پولیش

5. وسایل ایمنی و حفاظتی مثل: گوشی و عینک

6. دستگاه فرز

برای تراش سنگ یاقوت کبود و آماده سازی آن برای کاربردهای تزئینی ابتدا باید سنگ مورد نظر را تهیه کرد. پس از تهیه سنگ، با استفاده از دستگاه برش، سنگ را به صورت مکعب­‌های مربع یا مستطیل برش می­دهند. البته ضخامت و اندازه این مکعب به نوع تراش بستگی دارد. پس از اینکه سنگ به شکل دلخواه در آمد، با استفاده از نوعی صمغ طبیعی روی یک چوب حصیر مانند می‌چسبانند.

Sapphire

پس از این مرحله با استفاده از دستگاه تراش و با توانایی و دقت هنرمند تراش مورد نظر به سنگ داده می­شود. برای تکمیل کار از سمباده‌های مختلف و همچنین دستگاه پولیش یا مواد جلادهنده استفاده می­شود.

روش تشخیص یاقوت اصل از بدل

از جمله روش های تشخیص یاقوت اصل از بدل، این شیوه­‌ها هستند:

  • یاقوت کبود آبی اصلی دارای رگه‌های طبیعی یا نقاط سیاه در داخل بوده که با ذره بین قابل مشاهده است.
  • سنگ یاقوت کبود طبیعی دارای سختی بالایی است و به سختی برش می­خورد. خطوط برش آن نباید بعد از تراش ظاهر شوند.
  • در تولید یاقوت کبود بدل گاهی حباب­‌های هوا در فرآیند تولید آن­ها ایجاد می­شود که بر خلاف نوع طبیعی یاقوت کبود یکی از نشانه­های بارز مصنوعی بودن آن است.
  • اگر در آزمایش مه با «ها» روی سنگ یاقوت کبود متوجه شدید که آثار مه دیر برطرف می­شود، نشانه تقلبی بودن آن سنگ است زیرا یاقوت کبود اصل انتقال حرارت بالایی دارد و بخار به سرعت از بین می­رود.
  • شکست نور در یاقوت کبود طبیعی و اصلی، اغلب منظم و غیر متقاطع است.
  • در هنگام خرید از یک کارشناس سنگ شناسی مشورت بگیرید و یا از فروشنده، گواهی اصالت مورد تایید انجمن سنگ­‌های قیمتی را بخواهید.

خواص و انرژی یاقوت کبود

به دلیل ارتعاشات کوانتومی بین اوربیتال­های آزاد، یاقوت کبود از خود نوعی انرژی ساطع می­کند. این انرژی مو، پوست و ناخن­‌ها را ترمیم و به درمان بیماری­‌های پوستی کمک می­کند. یاقوت کبود به سیستم عصبی در انتقال پیام­‌های الکتریکی کمک می­کند و بیماری­های با منشاء عصبی را کاهش می­دهد؛ بنابراین داشتن یاقوت کبود طبیعی با شرایط زندگی استرس زا مانند شهرهای بزرگ می تواند مفید باشد. سنگ یاقوت کبود برای ناراحتی­‌های مزمن گوش و فک، سینوس‌های پیشانی موثر بوده است. از این سنگ می­توان برای آرام کردن عصبانیت، سرگیجه و مبارزه با بی خوابی استفاده کرد.

سنگ یاقوت کبود اصل را از کوه نور بخواهید!

قدرت جادویی و ماورایی یاقوت کبود تا جایی است که از قدیم مورد استفاده بوده است. همچنین یکی از کاربردهای این سنگ جادویی در تعهد خود به جلوگیری از خونریزی با ایجاد صلح است. این سنگ در زمان­های قدیم به عنوان طلسم برای محافظت از مردم در برابر آسیب های فیزیکی استفاده می­شد. علاوه بر این، سنگ یاقوت کبود هرگز مانند شیشه شفاف یا حباب­دار نخواهد بود؛ بنابراین حتما قبل از خرید به اصل یا بدل بودن سنگ خود توجه کنید. کوه نور با سابقه‌ه­ای درخشان، همواره اصالت و کیفیت را در کنار ظرافت و زیبایی به شما هدیه می­دهد.

گالری جواهر کوه‌‌نور تولید کننده وعرضه کننده لوکس ترین و با کیفیت ترین جواهرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

نظر دهی